Obecné principy metodik tvorby IS
1. Orientace na cíl a problémy
2. Účast zadavatele projektu
3. Klíčové dokumentace a jejich schvalování
4. Zapojení uživatele do návrhu
5. Modelování a abstrakce, princip 3 architektur systému
6. Ověřování a testování návrhu během celého vývoje
7. V každé etapě probíhá analýza a návrh
8. Vývoj probíhá z hlediska všech úhlů pohledu na systém (data, funkce, organizace, technologie, sociálně psychologického, ekonomického.)
9. Otevřenost metodiky
1.1. Typy životních cyklů
Nutno především definovat ŽC, který vymezuje základní etapy vývoje IS a jejich obsah.
(2) vymezuje obecné typy ŽC dle realizace vývoje IS a to na tzv.vodopádový (základní) postup – což je jednorázový průchod z jedné etapy vývoje IS do poslední etapy a na přírůstkový postup, kde se přírůstkem rozumí ucelená a relativně uzavřený subsystém, který lze samostatně navrhnout, implementovat a uvést do provozu, přičemž funkčnost dříve dokončené část IS zůstane zachována.
1.2. Druhy metodik
Metodiky vývoje lze nakoupit v podobě vytištěných publikací, hypertextových souborů, školení, kurzů – což je řadí do skupiny specifického zboží.
Lze je členit do následujících skupin:
a) státem podporované metodiky – stát vyžaduje při státních zakázkách daný postup, nebo je jejím vlastníkem a zodpovídá za vytváření nových podverzí. - SSADM (GB), SDM (Hol.), MERISE (Fr.), V-MODEL (N).
b) mezinárodní metodiky – zaměřeny na pracovníky státní i nadstátní správy – Euromethod, Software Life-Cycle process (ISO)
c) firemní metodiky - jsou ve vlastnictví významných firem, škol, institutů, autorů, možnost placení za použití. - SE (LBMS), ORACLE CASEmethod (Oracle Corp.), Acceleration Systém Development for Client/Server (ErstYoung), RAP (Texas Instrumnets)
Žádné komentáře:
Okomentovat