3. Provozní služby
HelpDesk
kontaktní místo
podpora uživatelů
řízení problémů
řízení změn
Řízení IS
řízení přínosů – při provozu je vhodné sledovat metriky přínosů, jestli jsou naplňovány stanovené cíle. Pokud ne, vyvolat změnu.
řízení bezpečnosti – koordinace operativních opatření s bezpečnostní politikou podniku a s jednotlivými kompetencemi v informatice
řízení Service Level – sledování úrovně služby
administrace/vykazování – parametry služeb a IS/IT se periodicky vykazují pro vedení
vztahy k dodavateli – někteří dodavatelé se snaží něco prodat na různých místech v podniku. V podniku by mělo být jen jedno centrální nákupní místo. Funkce CRO.
provozní nákupy – papír, tonery, …
1.9. Náklady na provoz IT
Kolik nás stojí informatika? Kolik nás stojí informatika na podporu konkrétních aktivit/procesů?
Je obtížné sledovat náklady na informatiku. Struktura je následující:
konzultační služby (externí)
nákup služeb, servisní poplatky (externím partnerům)
drobné nákupy majetku/materiálu (tonery, papír)
mzdy, personální náklady (nepřímé náklady, př. židle)
licenční poplatky
odpisy majetku (tvoří až 50% nákladů)
ostatní (budovy, energie)
Kontrolling a informatika
Cílem je stanovení průhledné ceny. Cestou je vykazovat co nejvíce nákladů co nejpravdivěji a přiřadit je podle vhodných parametrů a dimenzí jejich skutečným nositelům v podniku. To lze však těžko, neboť IS/IT je prorostlé skrz podnik a většinu nákladů tvoří režie.
Žádné komentáře:
Okomentovat