Průběh výběrového řízení dle metodiky ČSSI
1. Formulace informační strategie podniku
2. Příprava soutěže
– jmenování výběrové komise (top management, IT, externí konzultant)
– tvorba poptávkového dokumentu (detailní vymezení funkcionality systému, kritéria pro hodnocení nabídek)
3. Vyhlášení soutěže
4. Přihlášení dodavatelů do soutěže, poskytnutí poptávkových dokumentů
5. Vyhodnocení nabídek
– vyřazení nabídek nesplňujících základní kritéria
– detailní hodnocení zbývajících nabídek (do dalšího kola postoupí 4-6 nabídek)
6. Analýza referenčních instalací (patrně nejdůležitější část výb. řízení)
7. Prezentace nabídek, diskuse
– výběr 3 nejlepších uchazečů
8. Vypracování úvodní studie dvěma nejlepšími uchazeči (na úvodní studii se uzavírá zvláštní smlouva, UST hradí zadavatel)
9. Vyhodnocení UST, uzavření smlouvy s vítězem výběrového řízení (pokud se nedohodnou, uzavře zadavatel smlouvu se 2. nebo 3. uchazečem)
10. Činnosti po uzavření smlouvy (spolupráce zadavatele a dodavatele na tvorbě IS)
Náležitosti smlouvy o dodávce komplexního IS
Právní vztahy v rámci systémové integrace jsou ošetřovány zejména následujícími typy smluv:
• Smlouva o dílo – doporučuje se pojmout jako rámcovou smlouvu, která upravuje náležitosti dalších obchodněprávních vztahů v rámci SI. Smlouva o dílo se rovněž použije pro následující části projektu:
Zhotovení zakládací listiny projektu, úvodní studie, projektové dokumentace…
Implementaci IS
• Kupní smlouva
Je-li předmětem systémové integrace i dodání HW či jiného materiálu (Obchodní zákoník vylučuje ošetření takového právního vztahu smlouvo o dílo).
• Inominátní (nepojmenované) smlouvy. Pro následující vztahy se používají speciální smlouvy, které nejsou upraveny ObchZ:
Smlouvy o poskytnutí práv k užití IS (časová omezenost práv, výlučnost užití, převoditelnost práv, stanovení poplatků za údržbu)
Smlouvy o školení uživatelů
Smlouvy o poskytování služeb podpory a údržby – činnosti nad rámec smluvní záruky nezbytné pro správný chod systému.
Typická struktura smlouvy o SI
• Smluvní strany – zhotovitel+objednatel
• Vysvětlení použitých termínů. Tyto jsou pak zpravidla v textu uváděny velkým písmenem.
• Předmět smlouvy
Analýza a návrh komplexního IS včetně integrace stávajících komponent IS, které nebudou předmětem řešení.
Vývoj a dodávka IS, řešení problémů vzniklých v průběhu projektu
Migrace dat ze stávajícího IS
Dokumentace projektu, školení uživatelů
Záruční a pozáruční servis a úpravy IS
• Cena
Možné přístupy stanovení ceny
Time & material: cena závisí na době trvání projektu a využitých zdrojích. V takovém případě vede zhotovitel tzv. Activity Reports.
Fix time & price: pevná cena a doba trvání projektu stanovená ve smlouvě
Inflační či kursové doložky: možnost úpravy ceny v závislosti na vývoji inflace nebo výkyvech kursu domácí měny objednatele k měně zahraničního dodavatele.
• Platební podmínky
Platby budou probíhat podle smluveného platebního kalendáře
Neexistuje-li platební kalendář, stanoví se ve smlouvě náležitosti faktur, forma platby, splatnost a úroky z prodlení s placením.
• Termín plnění
Termín plnění, jednotlivé kontrolní dny a další náležitosti jsou zaznamenány v Plánu projektu, který je přílohou této smlouvy.
• Předání a převzetí plnění
Akceptační procedura: vymezení akceptačních kritérií a plánu akceptačních testů. Identifikace vad produktu v rámci akceptačních testů:
Vada první úrovně: brání základnímu užívání systému, akceptační testy je třeba pozastavit do odstranění této vady.
Vada druhé úrovně: brání užívání části systému, systém není schopen zpracovat požadovanou provozní zátěž.
Vada třetí úrovně: Způsobí částečný neúspěch akceptačních testů, neohrožuje provoz systému a uložená data.
Vada čtvrté úrovně: pouze kosmetická vada, neohrožuje provoz.
Dle smluvních podmínek doporučovaných ČSSI se akceptační testy považují za úspěšné, pokud systém nevykazuje ani jednu vadu 1. a 2. úrovně a maximálně 5 vad 3. úrovně.
Ověřovací provoz: ostrý provoz se skutečnými daty, stanovena délka ověřovacího provozu a sledovaná kvalitativní kritéria provozu. Opět se sledují výše uvedené 4 úrovně vad.
• Předání a převzetí dokumentace: Dokumenty vymezené ve smlouvě předá zhotovitel objednateli jako návrh, objednatel vypracuje případné připomínky, které zhotovitel následně do těchto dokumentů zapracuje.
• Práva a povinnosti smluvních stran
Zhotovitel
Předat stanovené plnění dle časového harmonogramu
Zajistit odpovídající počet pracovníků s potřebnou kvalifikací (dle předimplementační studie)
Informovat objednatele o průběhu prací a případných problémech
Objednatel
Poskytnout požadovanou součinnost
Jmenovat pracovníka pověřeného stykem se zhotovitelem
Zajistit zhotoviteli spolupráci s klíčovými osobami z hlediska realizace projektu
• Smlouva by měla též upravovat součinnost a komunikaci objednatele a zhotovitele
Určení způsobu předávání informací (pravidelné schůzky, pravidla pro používání e-mailu, záznamy o tom, kdo komu co předává, atd.)
Povinnost objednatele a zhotovitele vzájemně se informovat o důležitých skutečnostech
Vymezení organizační struktury projektu
• Vlastnická práva k předmětu plnění nebo jeho části: přecházejí na objednatele dnem úplného zaplacení předmětu plnění nebo jeho části
• Práva k užití
Objednatel smí dílo používat v souladu s licenčními podmínkami uvedenými ve smlouvě nebo obecnými licenčními podmínkami (ustanovení o prodeji/pronájmu díla, vytváření kopií apod.).
Možnost ustanovení o výlučném používání díla objednatelem
• Odpovědnost za škody
Odpovědnost za škody vzniklé zhotoviteli
Odpovědnost za škody vzniklé objednateli
• Záruka
Záruční lhůta (délka, od kdy začíná běžet)
Za jaké škody či vady vzniklé během záruční lhůty odpovídá zadavatel
Záruka za komponenty dodané třetími stranami
Postup při reklamaci, možnost servisu systému třetími osobami
• Změnové řízení
Podmínky pro zahájení změnového řízení
Postup změnového řízení
• Přílohy
Popis funkcionality systému
Popis architektury systému
Plán (harmonogram) projektu
…
Řešení v případě integrace zadavatelem
Oproti systémové integraci prováděné jinou firmou jsou zde tyto rozdíly:
• Absence smlouvy na úvodní studii
• Rozdíl v pojetí projektu (tedy jiný předmět smlouvy) – zatímco u SI prováděné externí firmou je výběr subdodavatelů z hlediska zadavatele transparentní, budou v tomto případě uzavírány dílčí smlouvy s jednotlivými dodavateli HW/SW komponent, jejich výběr bude muset zajistit sám zadavatel.
Zdroj:
Materiály k přednáškám IT_583.
Příručka pro tvorbu a hodnocení smluv na návrh a dodávku IS, ČSSI 2000
Úloha - předpoklady:
Předpokládejte komplexní dodávku ERP systému do strojírenského podniku.
Zadání:
Jaké ustanovení smlouvy byste navrhoval, aby byl dodavatel závislý na přínosech, které ERP podniku přinese?
Základem je rozdělení ceny produktu na dvě části – fixní, kterou zadavatel zaplatí při dodání, a zásluhovou, kterou zaplatí v závislosti na přínosech vyplývajících z nasazení SW. Pro tento případ je třeba stanovit metriky, na jejichž základě se bude nárok na tuto odměnu stanovovat. V případě ERP systému by se mohlo jednat např. o:
• Zkrácení průměrné doby vyřizování objednávky o x dní
• Zvýšení obratu o x%
• Snížení množství skladovaného materiálu o x%, zkrácení obratu zásob o x dní
Žádné komentáře:
Okomentovat