Proces řízení změn
má v informatice úkol zajistit, aby veškeré změny, které jsou v IS provedeny, byly předem dostatečně zváženy (jejich dopad, náklady, efekt apod.) a byly řádně zadokumentovány a nenarušily kontrolovatelnost informatiky podniku
účel tohoto procesu je nutné odlišit od řízení změn během informatických projektů, které je součástí řízení projektu. Zde uvedený proces řízení změn řídí změny před tím, než je pro jejich realizaci zaveden projekt (je-li)
z toho vyplývá, že změnové řízení se provádí jak při projektu, tak i při provozu IS (viz obr. výše)
1.3. Typy změn (co je iniciuje, tohle je klíčové)
1. vnější sociálně – ekonomické prostředí
změny ve vztazích k odběratelům, k dodavatelům rozšiřování trhu, ztráty trhu, orientace na jiné segmenty, reakce na inovace konkurence, změny požadavků odběratelů v rámci CRM
změny celkového ekonomického prostředí legislativy (změny úrok. sazeb, přizpůsobování se pravidlům a legislativě EU, změny podmínek pro úvěrování, změny daňových zákonů, změny sociálních zákonů, zákoníku práce)
2. změny ve vnitřním fungování organizace
změna vlastníka organizace, změna zaměření, slučování či dělení, změny v řízení jakosti ISO, TQM
změny v dílčích oblastech řízení (přehodnocení procesů postupů, přerozdělení pravomocí mezi útvary, změny požadavků uživatelských útvarů na IT podporu)
BPR
integrace nového systému do stávající IS/IT (CRM, SCM, e-business)
3. změny vyvolané rozvojem technologií a metod
nové technologie si často vynucují změny v IS a někdy vyvolávají celkovou inovaci IS (dnes např. příklon k www aplikacím)
konvergence IT a telekomunikací, mobilní computing
teleworking až vytváření virtuální organizace
Žádné komentáře:
Okomentovat