1.5. Údržba (provoz) IS
údržba úzce souvisí s provozem IS/IT a také s jeho řízením (proto nelze přesně oddělit tyto složky a jsou společně zobrazovány na ilustračních obrázcích)
Řízení aktiv (Asset Management)
nepatří celé přímo do informatiky, v kompetenci IT jsou pouze technické evidence
jde o evidenci zařízení, inventarizaci, sledování životního cyklu zařízení, sledování nákladů
vazby na ICT monitoring, řízení konfigurací, nákupy, řízení uživatelských oprávnění, HelpDesk
Řízení uživatelských oprávnění– dodatek k obrázku
single sign-on: ideální případ, kdy se uživatel při jednom zalogování dostane do všech aplikací
1.6. Odpovědnost za provoz IS
A: Strategické plánování a řízení IS/IT
B: Taktické plánování a řízení IS/IT
C: Provozní a operativní řízení IS/IT
1.7. Zasazení odpovědnosti provozu (údržby) do životního cyklu IS
1.8. Rostoucí komplexita a náročnost údržby IS
zastaralé technologie se nevyhazují, zůstávají v podniku a běží vedle nových
fůze podniků/reorganizace/aliance – také propojování IS
neodhadnutelné chování, neodhadnutelné chyby (nemám šanci zjistit, moc nákladné)
snaha omezit komplexitu – obrovské výdaje na integraci
rozsáhlé provozy nutno sofistikovaně řídit, jinak akceleruje růst nákladů na udržení provozu (integrační náklady); jde o problém řízení, nikoliv technologií
Kompetenční členění provozu
členění provozu podle odpovědnosti
kompetenční jednotky – za co lze odpovídat jako za celek
koresponduje s členěním dle znalosti nebo funkcí
centralizace řízení informatiky
členění provozu IT
pro údržbu a provoz IS je podstatná část RUN a její tři podpůrné prvky
každá část je rozpracována do
1. Provoz aplikací – odpovědnosti:
2. Provoz infrastruktury:
Koncové PC stanice
pro snadnou údržbu je doporučeno, aby byly rozřazeny do kategorií (např. PC BěžnýUživatel, PC VIP)
kategorie PC mají stejnou konfiguraci a běží na nich stejný SW
každá kategorii využívají jiné role (př. VIP využívá generální ředitel)
upgrade lze pak centrálně řídit pro každou z kategorií
upgrade nebi konfigurace je nákladná – ať ji tedy financuje ten, kdo si objednal
Komunikace
správa budov – Facility management
údržba dle povahy: vlastní nebo pronajaté, aktivně využívající nebo záložní okruhy
Uložení dat
stále důležitější
ruční vs. automarická archivace vs. roboti vyměňující paměťová media
otázka, zda za 10 let ještě přečtu dnešní zálohy (po technologické stránce (př. diskety 5,25) nebo archivační programy/formáty)
Žádné komentáře:
Okomentovat