1.5. Údržba (provoz) IS
 údržba úzce souvisí s provozem IS/IT a také s jeho řízením (proto nelze přesně oddělit tyto složky a jsou společně zobrazovány na ilustračních obrázcích)
Řízení aktiv (Asset Management)
 nepatří celé přímo do informatiky, v kompetenci IT jsou pouze technické evidence
 jde o evidenci zařízení, inventarizaci, sledování životního cyklu zařízení, sledování nákladů
 vazby na ICT monitoring, řízení konfigurací, nákupy, řízení uživatelských oprávnění, HelpDesk
Řízení uživatelských oprávnění– dodatek k obrázku
 single sign-on: ideální případ, kdy se uživatel při jednom zalogování dostane do všech aplikací
1.6. Odpovědnost za provoz IS
A: Strategické plánování a řízení IS/IT
B: Taktické plánování a řízení IS/IT
C: Provozní a operativní řízení IS/IT
1.7. Zasazení odpovědnosti provozu (údržby) do životního cyklu IS
1.8. Rostoucí komplexita a náročnost údržby IS
 zastaralé technologie se nevyhazují, zůstávají v podniku a běží vedle nových
 fůze podniků/reorganizace/aliance – také propojování IS
 neodhadnutelné chování, neodhadnutelné chyby  (nemám šanci zjistit, moc nákladné)
 snaha omezit komplexitu – obrovské výdaje na integraci
 rozsáhlé provozy nutno sofistikovaně řídit, jinak akceleruje růst nákladů na udržení provozu (integrační náklady); jde o problém řízení, nikoliv technologií 
Kompetenční členění provozu
 členění provozu podle odpovědnosti
 kompetenční jednotky – za co lze odpovídat jako za celek
 koresponduje s členěním dle znalosti nebo funkcí
 centralizace řízení informatiky
členění provozu IT
 pro údržbu a provoz IS je podstatná část RUN a její tři podpůrné prvky
 každá část je rozpracována do 
 
1. Provoz aplikací – odpovědnosti:
2. Provoz infrastruktury:
Koncové PC stanice
 pro snadnou údržbu je doporučeno, aby byly rozřazeny do kategorií (např. PC BěžnýUživatel, PC VIP)
 kategorie PC mají stejnou konfiguraci a běží na nich stejný SW
 každá kategorii využívají jiné role (př. VIP využívá generální ředitel)
 upgrade lze pak centrálně řídit pro každou z kategorií
 upgrade nebi konfigurace je nákladná – ať ji tedy financuje ten, kdo si objednal
Komunikace
 správa budov – Facility management
 údržba dle povahy: vlastní nebo pronajaté, aktivně využívající nebo záložní okruhy
Uložení dat
 stále důležitější 
 ruční vs. automarická archivace vs. roboti vyměňující paměťová media
 otázka, zda za 10 let ještě přečtu dnešní zálohy (po technologické stránce (př. diskety 5,25) nebo archivační programy/formáty)
 
Žádné komentáře:
Okomentovat