Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Údržba (provoz) IS

1.5. Údržba (provoz) IS
 údržba úzce souvisí s provozem IS/IT a také s jeho řízením (proto nelze přesně oddělit tyto složky a jsou společně zobrazovány na ilustračních obrázcích)




Řízení aktiv (Asset Management)
 nepatří celé přímo do informatiky, v kompetenci IT jsou pouze technické evidence
 jde o evidenci zařízení, inventarizaci, sledování životního cyklu zařízení, sledování nákladů
 vazby na ICT monitoring, řízení konfigurací, nákupy, řízení uživatelských oprávnění, HelpDesk


Řízení uživatelských oprávnění– dodatek k obrázku
 single sign-on: ideální případ, kdy se uživatel při jednom zalogování dostane do všech aplikací


1.6. Odpovědnost za provoz IS
A: Strategické plánování a řízení IS/IT
B: Taktické plánování a řízení IS/IT
C: Provozní a operativní řízení IS/IT

1.7. Zasazení odpovědnosti provozu (údržby) do životního cyklu IS



1.8. Rostoucí komplexita a náročnost údržby IS
 zastaralé technologie se nevyhazují, zůstávají v podniku a běží vedle nových
 fůze podniků/reorganizace/aliance – také propojování IS
 neodhadnutelné chování, neodhadnutelné chyby (nemám šanci zjistit, moc nákladné)
 snaha omezit komplexitu – obrovské výdaje na integraci
 rozsáhlé provozy nutno sofistikovaně řídit, jinak akceleruje růst nákladů na udržení provozu (integrační náklady); jde o problém řízení, nikoliv technologií

Kompetenční členění provozu
 členění provozu podle odpovědnosti
 kompetenční jednotky – za co lze odpovídat jako za celek
 koresponduje s členěním dle znalosti nebo funkcí
 centralizace řízení informatiky

členění provozu IT

 pro údržbu a provoz IS je podstatná část RUN a její tři podpůrné prvky
 každá část je rozpracována do


1. Provoz aplikací – odpovědnosti:

2. Provoz infrastruktury:


Koncové PC stanice
 pro snadnou údržbu je doporučeno, aby byly rozřazeny do kategorií (např. PC BěžnýUživatel, PC VIP)
 kategorie PC mají stejnou konfiguraci a běží na nich stejný SW
 každá kategorii využívají jiné role (př. VIP využívá generální ředitel)
 upgrade lze pak centrálně řídit pro každou z kategorií
 upgrade nebi konfigurace je nákladná – ať ji tedy financuje ten, kdo si objednal

Komunikace
 správa budov – Facility management
 údržba dle povahy: vlastní nebo pronajaté, aktivně využívající nebo záložní okruhy

Uložení dat
 stále důležitější
 ruční vs. automarická archivace vs. roboti vyměňující paměťová media
 otázka, zda za 10 let ještě přečtu dnešní zálohy (po technologické stránce (př. diskety 5,25) nebo archivační programy/formáty)

Žádné komentáře:

Okomentovat