Typy kupních chování:
1) Prvotní nákup (prvonákup) = nakupuje zboží nebo službu poprvé, důsledněji sbírá informace, musí zjišťovat cenové limity u jednotlivých dodavatelů, podmínky, servis, placení.
2) Přímý nákup = opakované nákupní chování, které existuje v závislosti na prvním nákupu, tj. automatické nakupování
3) Opětná modifikovaná koupě = opakovaný nákup, nastává tehdy, když zákazník chce změnit výrobek, jeho koupi.
12) Segmenty trhu
Segmentace trhu = členění a seskupování obyvatel do homogenějších skupin. Smyslem je rozdělit povahou trh do dílčích částí a jim na míru nabídnout své produkty. Existují odlišné geografické podmínky a výrobce si musí uvědomit, kam chce svůj výrobek umístit.
Segment musí splňovat určité vlastnosti:
1) Přístupnost (ovlivnitelnost) segmentu – pomocí reklamy, kontaktu se zákazníkem.
2) Měřitelnost segmentu – výchozí podmínka pro změření atraktivity segmentu, odhadem se vyjádří budoucí poptávka
3) Efektivnost segmentu – náklady na diferencovanou nabídku pro konkrétní segment se musí rovnat nabídce,
4) Dostatečná velikost segmentu – z hlediska počtu požadovaných prodejů
5) Stabilita – jde o trvalý segment, požadavky zákazníka musí trvat relativně dlouhou dobu, musí se jednat o stabilní trh.
6) Dostatečná míra diferenciace – každý segment musí být natolik odlišný, aby byl jeden od druhého rozeznatelný.
Druhy segmentace:
• Geografická, města, kraje, regiony
• Demografická, věk, pohlaví, zaměstnání
• Psychografická- životní styl, sociální skupiny
• Podle chování – postoje, reakce na výrobek
Výhodou segmentace je:
• Uspokojení potřeb zákazníka
• Efektivní stimulace a distribuce
• Přizpůsobení výrobku zákazníkovi
• Získání konkurenční převahy
Žádné komentáře:
Okomentovat