1.1. Systémová integrace
Jeden ze systematických a praxí ověřených postupů k vývoji a provozu IS/IT, zaměřený na minimalizaci rizik a maximalizaci efektů IS/IT.
Cílem SI je vytvoření a permanentní údržba integrovaného informačního systému, který optimálně využívá potenciálu dostupných IT k maximální podpoře podnikových cílů. Informační systém je přitom vytvářen integrací různých zdrojů, tj. různých produktů a služeb.
1.2. Principy vývoje IS/IT
požadované funkce IS jsou odvozeny od podnikových cílů a potřeb podnikových procesů
IS je řešen a realizován jako komplexní informační systém vytvořen z řady různých komponent různých výrobců. hlavní komponenty jsou:
o počítače a přídavná zařízení
o sítě LAN a WAN
o ZSW: řídí využití zdrojů počítačů a počítačové sítě (OS, SW pro řízení sítě, RDBMS)
o TESW (technologicky orientovaný typový software): podporuje základní administrativní činnosti a komunikaci mezi pracovníky (workflow, text. editor, tab. kalkulátor, email)
o ASW: pro podporu výrobních, ekonomických, distribučních a dalších procesů podniku. 1. TASW - standardizované řešení informačního systému podniku (výrobní, distribuční apod. podnik) 2. IASW - individuální ASW šité na míru potřebám podniku
o interní a externí datové zdroje
IS je realizován jako integrovaný komplex služeb (projekční, implementační, instalační, školící, apod.)
IS je realizován jako otevřený systém na bázi mezinárodních i podnikových standardů, zajišťující podniku nezávislost na určitém výrobci techniky a SW
IS je rozvíjen pomocí jednotné metodiky
IS je provozován na základě jednotné vrstvy pravidel, které musí dodoržovat všichni uživatelé
1.3. Efekty SI
efekty se projevují v oblasti realizovaných procesů podniku. např.:
zkrácení celkové doby reakce podniku na podněty z okolí (rozhodující)
využití progresivních metod řízení podnikových zdrojů a procesů na základě vyšší dostupnosti a komplexnosti informací ze všech činností podniku
integrace firemního know-how
snížení chybovosti a nekonzistencí informací
1.4. Rizika SI
vyšší závislost podniku na externích dodavatelích komponent a služeb IS/IT na kvalitě jejich práce, na jejich serióznosti a stabilitě
vyšší složitost systému a nároky na projekci a přípravu řešitelů
vyšší nároky na uživatele (pochopení relevantních vazeb, jejich významu a důsledků)
1.5. Složky SI
Integrace dat
Integrace aplikací (funkce, software, data)
Integrace podnikových procesů a funkcí IS/IT
Integrace uživatelských rozhraní aplikací
Integrace metodická
Integrace hardwarová a technologická
vývoj integrace – viz. Voříšek
1.6. Úrovně SI
integrace vizí
integrace podniku s okolím
integrace interních podnikových procesů
technologická integrace (data, HW, SW, uživatelské rozhraní)
Žádné komentáře:
Okomentovat