Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1.2. Charakteristiky reengineeringu

Úrovně reengineeringu
Reengineering podniku představuje světovou globální revoluci v ekonomickém, podnikovém a manažerském myšlení. Rozlišují se především tři úrovně reengineeringu podle toho, jak rozsáhlé oblasti se přeměna bude týkat:
 Pokud měníme způsob a organizaci provádění jen některých prací (operací) uvnitř podniku (např. konstrukčně technologické práce, zásobování, výrobu komponent či odbyt), hovoříme o tzv. WPR (Work Process Reengineering). Tato úroveň bývá někdy označována jako první fáze transformace. V této fázi transformace se jedná o snížení nákladů, vzrůst kapacity a zkrácení doby dodávky. Hlavním nástrojem této úrovně reengineeringu je automatizace, tj. rozsáhlé zavádění výpočetní techniky.
 Měníme-li způsob provádění a organizaci celého produkčního procesu uvnitř podniku (tj. všechny jeho životní etapy), pak hovoříme o BPR (Business Proces Reengineering). Tato úroveň reengineeringu se označuje jako druhá fáze transformace, kdy se naše pozornost zaměřuje na zlepšení vztahů k zákazníkovi. Typicky se tato snaha projeví hledáním způsobů, jak přidat hodnotu svému produktu tak, aby byl konkurenceschopnější a jak více vyhovět zákazníkovi. Tuto fázi můžeme nazvat prostě rozšířením, protože se jedná o rozšíření našich aktivit mimo hranice podniku. Zároveň je také tato fáze zlepšováním pozice podniku na trhu i na burze. V této fázi se obyčejně zavádějí nové výrobky a nové služby zákazníkovi.
 Nejvyšší úrovní reengineeringu je ta, která opouští hranice podniku a zahrnuje i jeho okolí, tj. zejména dodavatele a odběratele. Hovoříme potom o BRE (Business Reengineering). Ústředním problémem BRE je hledání odpovědí na otázky kde a jak můžeme vytvářet hodnoty jak pro zákazníky tak, i pro akcionáře. BRE je tedy vlastně jen jiným pohledem na klasické strategické plánování. V této třetí fázi transformace obyčejně nové výrobky či služby svým rozsahem přerostou aktivity původní a osamostatní se. V důsledku toho dojde k celkové restrukturalizaci podniku, k redefinici jeho aktivit (procesů). Proto tuto fázi nazývá W. H. Davidson redefinicí.

Kromě šíře záběru se liší uvedené úrovně reengineeringu zejména svými cíli. U prvních dvou (nižších) úrovní jde většinou o snahu snížit náklady, čas potřebný k dodávce produktu a zvýšení kvality. U nejvyšší úrovně se jedná většinou o hledání zcela nových produktů a nových forem uspokojování zákazníka. Např. slučováním hotelových služeb se službami cestovních kanceláří, leteckých společností, půjčovnami aut a pod. V oblasti výrobních podniků se jedná především o propojování výrobce s distributory, ale může se jednat také o poskytování finančních služeb, nabídku speciálních konstrukčně-technologických služeb a pod.
Rozdílné je také složení týmu odborníků, kteří by měli vytvořit návrh pro reengineering. Jestliže v prvním případě vystačíme se specialisty na danou činnost často z vlastních řad, u druhé úrovně je již třeba tým nezávislých odborníků pro danou oblast podnikání zvenčí a u třetí úrovně je nezbytné vytvořit tým složený z odborníků rozmanitých profesí a zkušeností, kde budou zastoupeni jak nezávislí experti, tak také vrcholoví manažeři zainteresovaných podniků.

Žádné komentáře:

Okomentovat