q       návrh cílového stavu IS/IT a návrh cest transformace současného stavu do stavu cílového (v předchozích etapách byly shromážděny všechny informace, které jsou pro reingeneering IS/IT potřebné) – kroky:
§         globální architektura IS/IT
§         funkční a procesní architektura
§         datová architektura
§         technologická architektura
§         softwarová architektura
§         hardwarová architektura
§         organizační a legislativní aspekty
§         pracovní, sociální a etické aspekty IS/IT
§         principy řízení vývoje IS/IT
§         principy řízení provozu IS/IT
§         specifikace projektů a jejich priorit
§         harmonogram realizace informační strategie
§         ekonomická analýza a rozpočet informační strategie
§         prezentace a odsouhlasení informační strategie
1.1.              Východiska přístupu k řešení IS podniku
Zde prezentovaný přístup ke strategickému řízení IS podniku vychází z MDIS (Multidimensional Development of Information System) - metodologie vyvíjené katedrou informačních technologií, VŠE. Aby se informační systém mohl projevit jako strategický faktor prosperity a konkurenceschopnosti podniku, musí mít dle MDIS následující základní charakteristiky:
a)      musí být navržen tak, aby podporoval dosažení strategických cílů podniku; jinými slovy, návrh IS musí vycházet z globální podnikové strategie,
b)      musí být budován jako integrální, konzistentní celek s jednoduchou a řešitelům i uživatelům srozumitelnou architekturou,
c)      musí být chápán vedením i všemi ostatními pracovníky podniku jako jedno z hlavních jmění podniku, a podle toho s ním musí být nakládáno.
Uvedené charakteristiky, resp. předpoklady efektivního IS podniku, vycházejí z následující argumentace.
·         Vysoké investice do moderních IS/IT nejsou automatickou zárukou efektivnosti informačního systému podniku. Z provedených analýz vyplývá, že u řady podniků neexistuje významná korelace mezi investicemi do IS/IT a prosperitou podniku. Tehdy, když IS nepodporuje celopodnikové zájmy a cíle, ale naopak je budován na základě lokálních zájmů jednotlivých útvarů podniku, může IS dokonce napomáhat k nízké celopodnikové efektivitě, nebo dokonce k postupné desintegraci podniku.
·         Z charakteristiky ad (a) vyplývá, že nemá-li podnik ujasněnou svoji strategii, nemá-li jasnì definované své poslání a cíle své činnosti, je nereálné předpokládat, že nákupem nejmodernějších IT dosáhne vyšší efektivnosti.
·         Kvalita architektury IS značně ovlivňuje náklady vývoje, údržby i užití informačního systému. IS musí být proto budován jako konzistentní celek, a to na základě jasné a všem (tvůrcům i uživatelům) srozumitelné architektury a na základě přesně vymezených standardů (technických, softwarových, datových, komunikačních, metodických atd.).
·         I když IS splňuje první dvě uvedené charakteristiky, je ho neustále třeba chápat jako potenciál prosperity podniku, nikoliv jako investici, prosperitu automaticky zajišťující. Teprve tvůrčím využitím informací a funkcí IS se podnik může začít pohybovat směrem k cílům vytčeným v podnikové strategii.
·         Je třeba si uvědomit, že hodnota informací, resp. znalostí uložených v IS neklesá s jejich použitím, ale s časem. Nejvhodnějším postupem v tomto směru je, dát uložené informace co nejdříve k dispozici co možná nejširšímu spektru zaměstnanců podniku. Úzkostlivé chránění přístupu k informacím v IS může být dalším faktorem, který snižuje využití potenciálu, který je v IS skryt.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat