Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Standardy a normy v IS/IT

Druhy a oblasti standardů v IT. De jure standardy, de facto standardy, orgány pro tvorbu a dohled nad standardy, přínosy standardizace.



1.1. Historie
V době sálových počítačů, které vyrábělo několik málo velkých firem byl trend linie produktů – podnik se rozhodl pro určité řešení a od jednoho dodavatele nakoupil veškerou výpočetní techniku. Protože řady jednotlivých výrobců (a mnohdy i různé řady jednoho výrobce) nebyly kompatibilní viz. Dále, byl podnik nucen nakupovat SI/IT od stejného výrobce a změna byla velmi nákladná. (Vázanost na jednoho výrobce – proprietary). S příchodem dalších firem na trh a se specializací a rozvojem bylo nutné, aby se hlavně menší firmy, které neměly prostředky na marketing atd. přizpůsobily velkým výrobcům a tím mohly konkurovat. Proto mnoho firem převzalo řešení IBM aj. (např. IBM PC kompatibilní – standard (de facto)).

• De jure standardy – standardy, které přijme některá ze standardizačních organizací
• De facto standard – taková konvence, která je všeobecně užívána jako standard, ale nebyla přijata standardizační organizací – například jej vyvinul velký producent určitého produktu, či první producent, který produkt začal vyrábět (např. ActiveX – technologie f. Microsoft)

1.2. Co jsou normy a proč je potřebujeme
Technické normy jsou dokumentované dohody, které obsahují technické specifikace nebo jiná určující kriteria používaná jako pravidla, směrnice/pokyny nebo definice charakteristik k zajištění, že materiály, výrobky, postupy a služby vyhovují danému účelu.
Ve společnosti s rozvinutým tržním hospodářstvím jsou to kvalifikovaná doporučení, žádné příkazy. Jejich používání je dobrovolné, avšak všestranně výhodné.

Důvody pro standardizaci
 Celosvětový pokrok v liberalizaci trhů
 Vzájemné ovlivnění různých sektorů trhů
 Celosvětová potřeba komunikace
 Potřeba standardů v nových oblastech lidského snažení
 Standardy pro infrastrukturu
Dále pak
 kompatibilita systémů
 utváření tržního prostředí
 podpore růstu jakosti
Normy se využívají
 v marketingu
 jako součást konkurenčního boje
 ve smluvních vztazích

Žádné komentáře:

Okomentovat