Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Model řízení IS/IT

= vymezení funkcí a procesů řízení IS a zdrojů, kterými jsou tyto procesy realizovány.

Zdroje: personální, metodické, technické / softwarové a finanční


Funkce a procesy:
1. Rozvoj organizace a procedur řízení IS/IT
definování organizačních schémat a pravidel pro vývoj a provoz IS, a to v celkovém kontextu organizace – vazba na organizační strukturu podniku, reengineering a optimalizace struktur, popis jednotlivých funkčních míst atd.
2. Řízení ekonomiky IS/IT
finanční plánování v oblasti IS/IT, analýzy nákladů a efektů
3. Personální řízení IS/IT
plánování personálních kapacit a podmínek pro kvalifikační rozvoj jak pro informatiky tak pro uživatele
4. Formulace a zadávání projektů IS/IT
základní rámec projektů (řešených dodavatelsky i vlastními silami) – analýza požadavků na rozšíření a rozvoj IS/IT, vstupní analýzy před specifikací jednotlivých projektů, návaznost projektů, realizace výběrových řízení atd.
5. Řízení dodavatelsky řešených projektů
úvodní studie projektu, příprava organizace projektů, kontraktační řízení, implementace / customizace, příprava provozu a migrace, testovací procedury atd.
6. Řízení projekčních a analytických činností IS/IT
definice metodik / metod / nástrojů pro řešení projektů, analýza jejich využití a dodržování
7. Řízení datových zdrojů IS/IT
analýza a projektování interních i externích datových zdrojů – analýza stavu datových zdrojů, plánování rozvoje, analýza potřeb a možností externích datových zdrojů ad.
8. Řízení provozu IS/IT
monitorování provozu IS/IT, správa sítě, správa DB, řešení poruch a chyb, help-desk
9. Řízení rozvoje IT
realizace jednotného operačního prostředí (OS, DBMS, OIS), vazba na internet, výběr a instalace komponent IT ad.
10. Řízení systémových vlastností
analýza a realizace zabezpečení IS/IT, výkon IS/IT (doba odezvy), integrace aplikací a technologií, flexibilita IS/IT

vlastní realizace těchto funkcí a procesů záleží na tom, kdo plní úlohu systémové integrace (systémového integrátora)


1.3. Problémy a omezení
nepochopení informatiky a její možností
vazba informatiky a vlastního businessu
náročnost na zdroje (personální, finanční, časové, znalostní)
dynamika oboru – těžký výběr partnerů






1.4. Organizace a řízení projektu
Do procesu řešení IS/IT vstupují zpravidla tyto subjekty:
 Zákazník
o vedení podniku – navrhuje celkovou koncepci, rozhoduje o výběru dodavatele, rozhoduje o zásadních organizačních a ekonomických otázkách
o vedení informatiky podniku – navrhuje celkovou koncepci IS/IT, jeho celkovou architekturu, připravuje a organizuje výběrové řízení, řídí řešení IS/IT
o uživatelé podílející se na řešení – spolupracují na specifikaci požadavků, analýze, posuzování prototypových řešení
o pracovníci útvaru informatiky – spolupracují na analýze a návrhu řešení, částečně implementaci
 Dodavatel
o vedení firmy – řeší zásadní ekonomické a organizační otázky celé dodávky
o konzultanti / analytici – řeší celkovou koncepci projektu, analýzu a návrh systému, specifikují rozsah a charakter potřebných úprav ASW, podílejí se na customizaci
o implementátoři – zajišťují customizaci, prototypování, dokumentaci řešení
o systémový servis – specialisté na databáze, HW, OS
 Externí konzultanti
o formulace celkového konceptu IS/IT, organizace výběrového řízení na dodávku IS/IT, formulace zadání jednotlivých projektů

1.4.1. Organizace týmů při realizaci projektu ASW
 řídící výbor projektu
je složen z představitelů zákazníka a dodavatele. Řeší zásadní sporné otázky spojené s projektem, kontroluje plnění harmonogramu a rozpočtu, posuzuje celkovou úroveň řešení.
 vedení projektu
je hlavní výkonnou řídící složkou projektu. Zastoupen vedoucí projektu ze strany zákazníka i dodavatele. Řeší základní koncepční otázky projektu, stanovuje základní pravidla a standardy projektu.
 správa projektu
udržuje celkovou dokumentaci projektu, administrativní činnosti.
 jednotlivé projekční týmy
jsou tvořeny analytiky a konzultanty dodavatele a analytiky a klíčovými uživateli zákazníka. Řeší analýzu a nasazení jednotlivých aplikačních modulů, vazby na ostatní moduly, případně vazby na stávající ASW.

Žádné komentáře:

Okomentovat