1.1. Metodika
• systematický přístup k tvorbě IS, který jasně vymezuje postup a obsah jednotlivých fází vývoje IS/IT.
• Metodika je explicitní způsob strukturování myšlení a konání. Metodika obsahuje model, který reflektuje zvolené pohledy na realitu a který vychází z množiny filosofických paradigmat. Metodika musí říkat „jaké“ kroky a „jak“ je vykonat, ale nejdůležitější je, aby řekla proč se mají vykonat.
• Metodika je souhrnem etap, přístupů, zásad, postupů, pravidel, dokumentů, řízení, metod a nástrojů, který pokrývá celý životní cyklus informačního systému. Metodika by se měla vztahovat na všechny prvky IS (pracovníky, organizační procedury, data, SW, HW a další), organizační vlivy IS, ekonomické otázky spojené s vývojem a provozem IS a doporučené dokumenty způsobu řízení IS
Každá metodika MUSÍ (požadavky na metodiku):
deklarovat soubor hodnot, na kterých je založena, resp. kterých chce u budovaného IS/IT dosáhnout (min. náklady tvorby, krátká doba řešení, apod.)
určovat postup řešení, aby bylo možné celý proces vývoje IS plánovat
určit priority řešení (co kdy a kde je důležité)
doporučit metody, techniky a nástroje pro jednotlivé etapy řešení
1.2. Obecné principy:
orientace na cíle a problémy: východisko tvorby IS=cíle a problémy
účast zadavatele na projektu: protože vedení organizace má odpovědnost na obsahu realizovaného IS, musí se aktivně podílet na vývoji .
klíčové dokumenty a jejich schvalování: dokumenty, které podléhají schválení ze strany vedení =klíčové; bez schválení nelze pokračovat ve vývoji IS, toto zajišťuje účast vedení na projektu
zapojení uživatele do návrhu: klíčoví uživatelé (s pravomocí rozhodovat) se musí účastnit projektu
modelování a abstrakce, princip tří architektur: vytvoření modelu úrovní modelů systému vede k oddělení podstaty systému od omezení vyplývající ze zvolené technologie a implementačního prostředí.
ověřování a testování návrhu během celého vývoje: nutnost ověřování zda, každá činnost splňuje přepokládaný stav. realizuje se prostřednictvím řídících komisí a schvalovacích procedur.
v každé etapě probíhá analýza a návrh: v jednotlivých etapách se analyzují požadavky na systém a zpodrobňují se pouze na takovou úroveň, aby bylo možné na základě takto provedené analýzy, navrhnout systém tak, aby mohla být zahájena další etapa. požadavky se pouze zpodrobňují. při změně nadřízeného požadavku, je nutné změnu provést až v etapě, kde byl daný požadavek zaveden. takto se změna požadavku promítne do všech etap, ve kterých se požadavek vyskytuje.
vývoj probíhá z hlediska všech pohledů na systém: v každé etapě je třeba analyzovat a navrhovat na odpovídající úrovni podrobnosti:
o data
o funkce
o organizace
o sociální a psychologická hlediska
o technologie
o ekonomická hlediska
otevřenost metodiky: musí být postavena na běžně používaných metodách a technikách vývoje IS a měla by být schopna vstřebat veškeré nové poznatky na tomto poli. umožňuje top použití CASE nástrojů. Každá metodika tak kompatibilní s s většinou standardních metodik vývoje IS.
Žádné komentáře:
Okomentovat