Úrovně a oblasti řízení informačních systémů. Současné problémy a omezení rozvoje řízení IS/IT.
1.1. Pozice řízení IS/IT v systému řízení podniku
Vedení informatiky
• mělo by být zastoupeno v top managementu
• často problém odtržení od ostatních oblastí řízení (obchod, výroba), chápáno pouze jako technická záležitost
• Informační manažer by měl mít blíže k manažerovi než k vlastním IT.
o formulace informační strategie
o rozvoj organizačních struktur a řídících procedur v oblasti informatiky
o analýza a návrh nových informačních služeb poskytovaných zákazníkům
o rozvoj elektronického obchodu
o strategie prezentace firmy na internetu a dalších informačních zdrojích
o vyhodnocování ekonomických analýz IS
o řízení vztahů s externími partnery v oblasti IS/IT
o řízení vztahů informatických projektů a ostatních rozvojových projektů podniku (příprava na certifikaci podle ISO norem)
Kvůli promítání zájmů různých úseků podniku do rozvoje IS řídící komise (řídící výbor pro informatiku). V čele představitel podniku (GŘ), členy lidé z různých úseků a informační manažer.
Úrovně řízení IS/IT
• strategická – formulace IST, řešení zásadních koncepčních otázek, výběr externích partnerů, stanovení projektů atd.
• taktická – převážně řízení jednotlivých projektů, analytické a projekční činnosti, řízení vazeb na ostatní projekty (?), implementace projektů ad.
• operativní – zejména řízení provozu IS, instalace produktů, údržba HW i SW, monitorování systému atd.
1.1.1. Strategická úroveň
Cíl – dlouhodobý rozvoj ve vazbě na strategické a podnikatelské záměry společnosti
Náplň – formulace a periodická aktualizace celkové koncepce IS/IT = informační strategie
Vstupy – podnikatelská strategie + strategie dílčí (obchodní, marketingová, atd.)
Výstupy – nová nebo aktualizovaná informační strategie
Zodpovědnost - Za strategické řízení IS/IT podniku je zodpovědný informační manažer, formulovat strategické záměry v informatice musí celé vedení podniku.
Hlavní náplň:
Analýzy strategických záměrů celého podniku
Analýza stavu IS/IT a jeho okolí
Přehodnocení cílového stavu IS/IT
Specifikace nových informačních služeb pro zákazníky
Strategie outsourcingu
Řízení vztahů s externími partnery v oblasti IS/IT
Aktualizace systému řízení IS/IT
Plánování investic do IS/IT
Plánování stěžejních projektů IS/IT
Časový plán realizace strategických záměrů
Zajišťování trvalé informovanosti pracovníků o rozvoji IS/IT
1.1.2. Taktická úroveň
Rozvoj organizace ve vazbě na informatiku
Cíl – optimalizace organizačního uspořádání firmy v souladu s možnostmi informačních technologií v rámci permanentního zkvalitňování péče o zákazníka.
Vstupy – informační strategie podniku – rozvoj podniku a jeho dopady do organizace podniku, platný organizační řád podniku, zákony, směrnice, nařízení, které se promítají do ASW, dokumentace systému řízení podnikové informatiky
Výstupy – úpravy či návrhy úprav organizační dokumentace podniku
Zodpovědnost – různá řešení, doporučuje se provázanost s útvary odpovědnými za organizaci podniku
Hlavní náplň:
Sledování zákonů a předpisů
Změny podnikových procesů a podnikové organizační struktury
Řízení a organizace informatiky v podniku
Definování vztahů útvarů informatiky na ostatní organizační jednotky podniku
Poznámka: může spadat i do strategické úrovně.
Žádné komentáře:
Okomentovat