Dokument vzniklý na Úřadu vlády v roce 1999
Hlavní dokument týkající se státní informační politiky v ČR
1.1. Definice pojmů
První část vymezuje některé pojmy (informační společnost) a charakterizuje vznik a charakteristiky informační společnosti.
V 1 odstavci je odhad budoucího vývoje.
jsou zde popsány přínosy a úskalí informační společnosti
načrtnuta důležitost integrace do evropských a světových struktur
1.2. Základní cíle a přínosy SIP
Základním cílem státní informační politiky je vybudovat a rozvíjet informační společnost, a tím vytvořit předpoklady zejména pro zlepšení kvality života jednotlivých občanů, zefektivnění státní správy a samosprávy a zkvalitnění podpory rozvoje podnikání.
SIP z hlediska občana
SIP z hlediska řízení státní správy a samosprávy
o prostředí bez korupce, efektivní práce úřadů a tak…
SIP z hlediska podpory rozvoje podnikání
1.3. 8 prioritních oblastí SIP
1. informační gramotnost
Informační společnost je spojena s novými, vyššími požadavky na vzdělávání, ale zároveň i s novými prostředky, které naopak vzdělávací systém může efektivně využívat.
Napojení škol všech typů na informační infrastruktury je přitom základním předpokladem k tomu, aby se informační a komunikační technologie staly běžnou součástí života společnosti.
Za nejdůležitější strategický cíl koncepce je třeba považovat ovládnutí práce s informacemi s využitím ICT
Podpora celoživotního vzdělávání, distančního vzdělávání, rekvalifikací
2. informatizovaná demokracie
Cílem je realizace práva občana na přímý přístup k informacím.
Zlepšení výkonnost a kvalitu veřejných služeb
Umožnění občanovi selektivní získávání informací. Rozhodující bude snadnost a kvalita elektronického propojení všech orgánů veřejné správy s občany.
Veřejné informační služby budou poskytovány prostřednictvím elektronických prostředků.
3. Rozvoj informačních systémů veřejné správy
Cílem je s využitím informačních technologií zlepšit služby poskytované občanům veřejnou správou.
Moderní informační systémy veřejné správy usnadní a zlepší rozhodovací procesy a vytvoří účinnější propojení mezi jejími jednotlivými částmi.
Státní informační systém musí poskytovat služby i budovaným informačním systémům samosprávy a definovaným způsobem s nimi komunikovat. Vznikne tak integrovaný informační systém zahrnující informační systémy veřejné správy, zpřístupňující oprávněným osobám potřebné informace a zároveň zajišťující bezpečnost osobních dat.
Na integrovaný informační systém veřejné správy budou přes příslušná rozhraní navázány veřejně přístupné služby.
Podmínkou elektronické komunikace občanů s veřejnou správou je využívání elektronického podpisu.
Veřejná správa může efektivně rozvíjet informatizaci výhradně ve spolupráci se soukromým sektorem.
4. Komunikační infrastruktura
Cílem je vybudování komunikační infrastruktury jako podstatného předpokladu rozvoje informační společnosti.
Nezbytným předpokladem dosažení jisté úrovně informační společnosti není jen dostatečné rozšíření prostředků výpočetní techniky ve společnosti, ale i všeobecná dostupnost telekomunikačních služeb. Konkurenční prostředí a velikost trhu vede ke snižování cen těchto služeb.
5. Důvěryhodnost a bezpečnost IS a ochrana osobních dat
Cílem je zabezpečení důvěryhodnosti, bezpečnosti a pořádku v specifických podmínkách informační společnosti s využitím elektronických identifikátorů a zajištění ochrany osobních dat.
V souvislosti s rozvojem řady aplikací (od elektronického obchodu až po informační systémy veřejné správy) stále větší význam nabývá problematika využívání elektronických podpisů.
Důsledná ochrana osobních dat bude zabezpečena organizační a technickou strukturou informačních systémů veřejné správy a legislativní úpravou, která mimo jiné zřídí kontrolní orgán pro ochranu osobních dat jako veřejnoprávní instituci.
6. Elektronický obchod
Cílem je vytvoření předpokladů pro rozvoj elektronického obchodu jako nutné podmínky k zapojení do globální ekonomiky.
Otevření nového prostoru pro daňové úniky, pro praní špinavých peněz, pro šíření dětské pornografie a další protizákonné a asociální jevy.
Pro ČR elektronický obchod znamená velkou příležitost zvýšit konkurenceschopnost ekonomiky.
V rámci elektronického obchodu jakožto součásti globální ekonomiky bude stát prosazovat zejména vytvoření potřebných legislativních a technickoorganizačních předpokladů pro zajištění vysoké míry věrohodnosti aktů a transakcí realizovaných elektronickou formou.
V rámci harmonizace s EU bude postupně zavádět v souladu s přístupy EU právní úpravy, které by odstranily existující bariéry rozvoje elektronického obchodu, např. v obchodní, celní, daňové a účetní legislativě a praxi.
7. Transparentní ekonomické prostředí
Cílem je vytvoření transparentního ekonomického prostředí jak v soukromé, tak i ve veřejné sféře.
Vytvoření transparentního podnikatelského prostředí pro podporu podnikání (Z hlediska podpory rozvoje podnikání je vhodné, aby údaje o majetkové a vlastnické situaci podniků byly veřejné)
Hospodaření s veřejnými finančními fondy pod kontrolou veřejnosti (je nutno zajistit detailní veřejnou informovanost prostřednictvím Internetu o hospodaření s veřejnými penězi.)
V rámci harmonizace s pravidly EU dojde ke zprůhlednění hospodaření s veřejnými prostředky povinným zveřejňováním veškerých dotací.
8. Informační společnost: stabilní a bezpečná
Nutnou podmínkou realizace předchozích oblastí státní informační politiky je zajištění stabilní existence a vývoje jejích subjektů, objektů i zdrojů na úrovni občanů, produkčních, řídících a zabezpečovacích institucí a systémů, včetně státní správy a jejích služeb, i existence, vývoje a zdrojů samotné informační a komunikační infrastruktury.
Informační podpora krizového managementu a ochrany životního prostředí (zvýšení hospodárnosti využití zdrojů)
Informace a komunikace k zajištění bezpečnosti
1.4. Principy a základní postupy realizace SIP
Možnosti státu k ovlivňování realizace informační politiky tvoří legislativa, přidělování finančních zdrojů a uplatnění ostatních finančních nástrojů a konečně řízení a koordinace prostřednictvím příslušných orgánů státní správy.
1. Realizace státní informační politiky je zajišťována a koordinována prostřednictvím Rady vlády pro státní informační politiku, s využitím Úřadu pro státní informační systém. Rada připraví konkrétní Akční plán státní informační politiky, který bude zpracováván na určité časové období, zpravidla na období 2 let (Prvý akční plán je doporučeno sestavit na období do konce r. 2001). Obsahem Akčního plánu budou konkrétní úkoly realizace státní informační politiky. Tyto úkoly budou plněny zásadně formou projektů, a to buď v jednotlivých prioritních oblastech nebo jako projekty průřezové. Výše uvedené projekty budou mít definovány měřitelné cíle, termíny, zdroje a bude stanovena příslušná odpovědnost jednotlivých orgánů státní správy.Akční plán bude zahrnovat rozpracování cílů a priorit státní informační politiky v jednotlivých resortech. Realizace Akčního plánu bude pravidelně vyhodnocována.
2. V období do konce roku 1999 je třeba současně zajistit realizaci úkolů definovaných Plánem práce Rady vlády pro státní informační politiku (schválený dne 19. 2. 1999). Tyto úkoly budou zakomponovány do prvého Akčního plánu.
3. Jako rozhodující princip je nutno akceptovat, že rozvoj informační společnosti zdaleka není jen úlohou vlády a státu. Základem úspěchu je partnerství státní správy a samosprávy, občanů, podnikatelské veřejnosti, informačního průmyslu, akademické a výzkumné sféry.
Předseda Rady vlády pro státní informační politiku ustaví jako platformu spolupráce státní správy a samosprávy s podnikatelskou veřejností a akademickou a výzkumnou sférou České informační fórum.
Konkrétní rozpracování státní informační politiky v oblasti budování informačních systémů veřejné správy bude obsaženo v dokumentu Koncepce budování informačních systémů veřejné správy.
Žádné komentáře:
Okomentovat