E-podnikání a architektury IS/IT. Jednotlivé fáze zavádění e-podnikání. Elektronické podnikání a konkurenceschopnost. Hlavní procesy v podnicích, které e-podnikání ovlivňuje.
1.1. Internet a konkurenceschopnost
Jaký vliv má Internet na konkurenceschopnost podniku?
Internet představuje prostředí, které umožňuje podnikům získat konkurenční výhodu nebo alespoň získat rychleji a levněji velké množství informací. Vedle marketingového využití Internetu, realizují podniky prostřednictvím Internetu své služby, nebo části těchto služeb, komunikují se svými subdodavateli a obchodují elektronicky.
Aby si podniky udrželi svou pozici na trhu musí své chování přizpůsobit změnám ve svém okolí, způsobeným pronikáním Internetu do hospodářského prostředí.
1.2. Vliv Internetu na hospodářské prostředí:
Vlivem Internetu došlo ke zvýšení konkurence v důsledku pronikání firem do vzdálených teritorií a jejich trhů. Obchod založený na službách Internetu dovoluje rozšířit teritorium působení firmy bez velkých nákladů. Firma prostřednictvím Internetu nabízí svým potenciálním zákazníkům na celém světě své produkty a služby a získává v reálném čase s nízkými náklady jejich reakci a poptávku. Tím dosahuje možnosti nabídnout výrobky mnohem většímu trhu než bez využití Internetu, na druhé straně na takto informovaném trhu roste konkurence se všemi dalšími účastníky tohoto trhu. Firmy jsou tímto konkurenčním tlakem nuceny reagovat co nejrychleji a přizpůsobovat své organizační struktury, tak aby byly jednodušší a umožnily pružný kontakt se zákazníkem.
Nové aplikace IS/IT vytvořené a provozované na platformě internetu, jako např. elektronický marketing, elektronické podnikání a další, ve svém důsledku ovlivňují chování podniků. Jde zejména o:
• odstranění mezičlánku v řetězu výrobce-distributor-zákazník – aplikace IS/IT zprostředkují v prostředí internetu přímý vztah mezi prodávajícím a kupujícím
• sdílení znalostí v řetězu subdodavatel-výrobce-distributor - elektronické podnikání umožňuje efektivně spolupracovat a sdílet informace mezi subdodavateli – výrobci a distibutory. To přináší výrazné zkrácení doby reakce firmy a tedy zlepšení služby zákazníkům.
• nový vztah výrobce – zákazník - výrobce může využít informace získané z „internetového“ styku se zákazníkem(demografické údaje, oblasti zájmu zákazníka, ..) a nabídnout mu katalogy vystavené na webu, interaktivní nabídkové aplikace, udržující se zákazníkem dialog a dále upevňující jeho loajalitu,..
• Změny forem komunikace mezi obchodními partnery. Klasické papírové dokumenty jsou stále častěji nahrazovány elektronickou výměnou dat(EDI). Ti partneři, kteří nebudou schopni příjmat a zasílat obchodní dokumenty (objednávky, faktury, platební příkazy,..) elektronickou cestou, budou v obchodě znevýhodněni, protože komunikace s nimi bude neefektivní.
• Změny ve formách prodeje výrobků a služeb. Stále více se prosazují nákupy z domova, zákaznické on-line bankovní služba další podobné formy styku se zákazníkem
• Posílení bezhotovostních plateb a vznik elektronických peněz
• Nové typy obchodních dohod mezi partnery založené na společném využívání datových zdrojů
• Změny stylu práce – virtuální týmy a virtuální podniky. Dochází ke zvyšování podílu duševní práce. Vznikají virtuální podniky, které jsou značně flexibilní, jejich náklady jsou oproti ostatním podnikům podstatně nižší(nízké náklady na podikové budovy, energii, cestovné, ..) a produktivita práce vyšší.
1.3. Elektronické podnikání a konkurenceschopnost
E-podnikání je podnikání realizované prostřednictvím telekomunikačních sítí. Zahrnuje produkci, reklamu, prodej a distribuci výrobků. E-podnikání je realizováno pomocí technologií: telefon, fax, jednoduché aplikace pro finanční převody a elektronické platby, EDI...
EDI(Electronic Data Interchange) představuje přenos strukturovaných dat mezi subjekty, kde přenášená data podléhají předem definovaným pravidlům.
Nezaměňovat pojmy E-podnikání a EDI!
1.4. Jednotlivé fáze zavádění e-podnikání
podniky většinou začínají s e-podnikáním tak, že publikují na webu informace o sobě a svých produktech (jen neinteraktivní katalogy a prezentace)
v další fázi následuje tvorba jednotlivých aplikací, ty jsou zatím izolované, nepropojené s jednotlivými procesy v podniku (např. umožnění zákazníkovi zaslat dotaz )
rozšíření aplikací tak, aby byla jejich prostřednictvím možná komunikace mezi zákazníky dodavateli
a partnery: on-line objednávky, on-line prodej i placení, on-line podpora zákazníka
zavedení EDI
1.5. Elektronické podnikání a konkurenceschopnost
Elektronické podnikání přináší:
B2C:
snížení nákladů (př. vynechání „kamenných obchodů“ a objednáním přímo přes Internet)
zlepšení časové a místní dostupnosti
zlepšení komunikace se zákazníkem (on-line služby, podpora ...)........
B2B:
zlepšení komunikačních možností s obchodním partnerem
snížení nákladů (JIT, ..).......
EDI:
podstatné zrychlení obchodního cyklu (nabídka – objednávka – potvrzení objednávky – smlouva ...)
vytvoření pevných vazeb k obchodním partnerům a obrana proti nové konkurenci
snížení dodacích lhůt (rychlé odbavení pojištění, celnice,..)
snížení nákladů na administrativu (poštovné, mzdové náklady,..)
urychlení platebního styku.......
1.6. Hlavní procesy v podnicích, které e-podnikání ovlivňuje
E-podnikání nejvíce ovlivní procesy z oblastí:
1. péče o vztahy se zákazníky (CRM) - Ke dříve používaným kontaktům se zákazníky(pošta, telefon,..) nabízí elektronické podnikání elektronickou poštu a zejména interaktivní aplikace na webu, to vše řízeno a koordinováno z kontaktních center. Kontaktní centra umožňují integraci telefonů a informačního systému, automatické interaktivní hlasové odpovědi, zpracování elektronické pošty, hlasovou komunikaci přes web, vedení marketingových kampaní. (56%/62%)
2. řízení dodavatelských řetězců (SCM) - S využitím e-podnikání dochází k interaktivní komunikaci mezi jednotlivými podniky. Dochází k těsnější spolupráci firmy s jejími partnery založené na větší důvěře a lze dosáhnout časově přesnějších dodávek a úspor nákladů. (21%/11%)
3. platby a faktury (10%/12%)
4. operace specifické pro jednotlivé druhy podnikání (10%/13%)
Čísla v závorkách jsou výsledkem průzkumu McKenna Group (1999,2000) a údaje OECD(1999) uvádějí,že podniky v USA a v západní Evropě očekávají, že e-obchod nejvíce ovlivní v jejich firmách tyto procesy (USA/Evropa)
Úloha - předpoklady:
Jste reprezentant obchodního partnera velké počítačové firmy, která dodává relativně bohatou škálu produktů podporujících e-podnikání. Vaše provize závisí na množství nových obchodních kontraktů. Proto jste zorganizoval/a seminář pro potenciální zákazníky.
Zadání:
V jakém pořadí budete prezentovat produkty podporující e-podnikání a které byste v každém případě chtěl/a mít ve své prezentaci a proč (i když ještě třeba firma tyto produkty neimplementovala)?
Navrhněte agendu semináře .
Jak se chcete odlišit od konkurence, resp. co doporučíte vedení firmy, aby zavedlo jako produkt podporující e-podnikání?
Příklady produktů podporujících e-podnikání – vybrané aplikace mySap.com(SAP) a Siebel(Siebel):
• Prodej po Internetu (Internet Sales): aplikace umožňuje vybrat zboží z katalogu, jeho konfiguraci zároveň s dynamicky se měnící cenou, kontrolu dostupnosti a objednávku. Bývá integrováno s ERP. Registrovaný zákazník je provázen personalizovanými nabídkami zboží. Zároveň se změnou konfigurace (automobil, počítač) se průběžně mění také cena a je kontrolována disponibilita (Internet Pricing a Configurator). Shromážděné údaje o chování zákazníků jsou využity při vytváření strategie podniku.
• Propagace na Internetu (Internet Marketing): informační kanál pro provozování marketingových kampaní. Umožňuje registraci zákazníka a jeho přiřazení k určitému profilu podle údajů získaných z přihlašovacího formuláře. Když zákazník opět zavítá do internetového obchodu, nabídka zboží je dynamicky generována na míru typu zákazníka. Používá se pro sledování odezvy prodejních kampaní a sledování zájmu zákazníků.
• Spolupráce s obchodními partnery (Business Partner Collaboration) : otvírá obchodním partnerům přístup k vybraným funkcím systému. Například prodejci mohou využívat centrální databázi informací o zákaznících a doplňovat ji. Mohou touto cestou zjišťovat cenu a stav zásob a zakládat zakázky a kontrolovat jejich plnění. Dodavatelé mohou spolupracovat na doplňování zásob.
• Informační samoobsluha přes Internet (Internet Customer Self Service): otvírá zákazníkům internetový přístup k vybraným informacím z databáze zákazníků. Takže si touto cestou mohou např. sami změnit zasílací adresu.
• Servisní interakční centrum (Service Interaction Center): aplikace call centra zaměřená na poskytování technické pomoci a informací. Smíšené kontaktní a interakční centrum podporuje komunikaci prostřednictvím telefonu, el. pošty, faxu a poštovních zásilek.
Žádné komentáře:
Okomentovat