Informační systémy a informační technologie (IS/IT) se staly strategickou zbraní, která má podstatný vliv na efektivnost firem a to ve všech odvětvích. Cílem je získat konkurenční výhody, zkoušet a zavádět v reálném čase nové metody řízení.
Zvláště specifické postavení mají IT v souvislosti s reengineeringem, neboť právě ten je založen na automatizaci a na podstatném využívání IT. Reengineering nemění jenom hlavní podnikatelské procesy, ale potřebuje také, aby i útvary pro IS pracovaly zásadně jiným způsobem, aby byly schopné aplikovat nové technologie a nástroje, ukazovat šíři možných přístupů k informační technologii.
1.6. Význam reengineeringu v českých podmínkách
Po téměř deseti letech, co u nás funguje volná tržní ekonomika jsme dnes již dospěly do stadia, kdy u nás existuje poměrně kvalitní obchodní prostředí s množstvím profesionálně řízených firem, podobně jako je tomu třeba v západní Evropě. Manažeři podniků, pokud chtějí v tomto konkurenčním prostředí přežít, musejí provádět změny a rychle a flexibilně reagovat na potřeby zákazníků.
Manažer, stejně jako lékař, musí pečlivě sledovat zdravotní stav svého podniku a jeho vývoj. Musí analyzovat příčiny zhoršování zdravotního stavu a provádět především preventivní léčbu. Teprve tehdy, není-li preventivní léčba účinná a zdravotní stav se rychle zhoršuje, je třeba přistoupit k radikální léčbě - reengineeringu.
Každá léčba, zejména pak radikální, však představuje riziko. Proto si musí každý manažer položit především otázku: Mohu si toto riziko dovolit? Informace o atraktivních a pronikavých zlepšeních u společností, které prošly reengineeringem je třeba samozřejmě násobit příslušným koeficientem rizika, který se uvádí zhruba ve výši 50%.
Většina manažerů začíná s reengineeringem tak, že hledá detailní metodologii a nástroje na podporu řízení procesu reengineeringu. Mnohem podstatnější, než tyto nástroje je však to, aby celý management podniku měl správný a tvořivý přístup k potřebě změny, protože reengineering není nic jiného, než tvořivý přístup a přemýšlení nad problémem jak změnit podnik tak, aby vytvářel a poskytoval zákazníkovi vyšší hodnoty než dosud.
Žádné komentáře:
Okomentovat