Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1.4. Procesní řízení

S reengineeringem velice úzce souvisí princip procesního řízení firmy. Význam této filosofie podnikového managementu vzrostl právě s rostoucím významem reengineeringu. Tento přístup umožňuje v mnoha případech daleko efektivnější řízení firmy, úsporu nákladů a času, ale zásadně umožňuje kvalitnější uspokojování potřeb zákazníků.
Pracovně pro potřeby reengineeringu definujeme proces jako posloupnost předem daných činností vykonaných proto, aby bylo dosaženo předem daných podnokových výsledků (cílů). Každý proces musí mít svého jasného „vlastníka“ tj. pracovníka odpovědného za tento proces, a též svého „zákazníka“ což je nejčastěji jiný proces, který pro svoji realizaci potřebuje výsledky předchozího procesu.
Obecně se dají všechny procesy v podniku rozdělit na následující čtyři typy:
1. Kořenové procesy (Core processes), zabezpečující hlavní podnikové funkce a bezprostředně spojené s uspokojením zákaznických potřeb. Typickým reprezentantem je realizace zakázky. Kořenové procesy stojí v popředí hodnotového řetězce a na ně se obyčejně zaměřujeme především.
2. Podpůrné procesy (Support processes), které mají tzv. „vnitřní“ zákazníky (tj. procesy probíhající uvnitř podniku) a jsou v pozadí kořenových procesů. Typickým reprezentantem může být např. zásobování, fakturace, účetnictví a pod. Jedná se o administrativní činnosti, které se nacházejí v pozadí hodnotového řetězce, a proto se často tyto procesy řeší formou služeb interních či externích organizací (outsourcing).
3. Mezipodnikové procesy (Business network processes), které překračují hranice podniku, tj. jsou např. realizovány z části u dodavatelů (speciální příprava materiálů a subdodávek), u spolupracujících firem (distributorů či kooperujících a servisních firem) nebo přímo u konečného zákazníka. Pro realizaci těchto procesů je samozřejmě nezbytný zcela nový pohled na otevřenost a komunikaci, protože hlavní otázkou k řešení je, jak rozdělit jednotlivé části procesu mezi partnery a jak s nimi komunikovat.
4. Řídící procesy (Management processes), jimiž firma plánuje, organizuje a řídí své zdroje. Zde je hlavní otázkou k řešení míra autokracie a demokracie a s tím spojená delegace rozhodovacích pravomocí směrem shora dolů, resp. směrem k místům potřeby těchto zdrojů.

Žádné komentáře:

Okomentovat