Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Ústavní základy bezpečnosti ČR.

Nouzový stav
Pojetí nouzového stavu
Nouzový stav státu není situace , která by měla předvídaně především politický charakter. Jeho vyhlášením je vázáno zejména na situaci “ živelních pohrom , ekologických nebo průmyslových havárií , nehod nebo jiných nebezpečí , které ve značném rozsahu ohrožují životy , zdraví nebo majetkové hodnoty „ , avšak ústavní zákon dodává i „ vnitřní pořádek a bezpečnost “. Z důvodů k vyhlášení nouzového stavu se vylučuje hospodářská stávka.
Působnost a pravomoc státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků a práva a povinnosti osob fyzických a právnických při přípravě na krizové situace , které nesouvisejí se zajišťováním obrany České republiky před vnějším napadením upravuje zákon č. 240/200 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů ( krizový zákon ).
Zvláštní zákon č. 239/200 Sb. , o integrovaném záchranném systému pak vymezuje zvláštní mechanismus , který veřejnoprávní subjekty a fyzické či právnické osoby připravuje na mimořádné události a působí při záchranných a likvidačních pracích a při ochraně obyvatelstva před a po dobu tzv. krizových stavů.
Aplikace nouzového stavu
Nouzový stav vyhlašuje vláda nebo její předseda s dodatečným schválením vlády však povinni neprodleně informovat poslaneckou sněmovnou. Současně s vyhlášením nouzového stavu vláda musí vymezit , která práva stanovená ve zvláštním zákoně a v jakém rozsahu se v souladu s Listinou základních práv a svobod omezují a které povinnosti a v jakém rozsahu se ukládají. Nouzový stav vyhlašuje na dobu 30 dnů s možným prodlouženým Poslaneckou sněmovnou.
Stav ohrožení státu
Vnější ohrožení
Stav ohrožení státu je ohrožení vnější svrchovanosti nebo územní celistvosti a demokratického systému. Má tedy bezprostředně politický charakter ohrožení teritoria , existence republiky a demokracie jako formy vládnutí ve smyslu ústavních základů. O vyhlášení stavu ohrožení státu rozhoduje Parlament na návrh vlády stejným hlasováním jako o vyhlášení válečného stavu podle čl. 39 odst.3 , tedy se souhlasem nadpoloviční většiny všech poslanců a nadpoloviční většiny všech senátorů.

Žádné komentáře:

Okomentovat