6) Ústavní základ bezplatné zdravotní péče je systém veřejného pojištění. Garancí ochrany zdraví není stát , ale jím zorganizovaný pojišťovací systém.
7) Článek 32 stanoví legislativní dispozici pro právní ochranu rodičovství a rodiny. Listina zvyšuje právní ochranu dětí a mladistvých , jakož i ženám v těhotenství. Za významný ústavní princip je třeba považovat zakotvení zásady stejných práv dětí narozených v manželství i mimo ně , což sleduje smysl ústavního zákazu diskriminace mimomanželských dětí.
8) Listina stanoví bezplatné školní vzdělání pouze v základních a středních státních školách. Pokud na základě zákona vznikne i jiná než státní škola , a je jedno zda základní nebo střední , může být vzdělání úplatné. Rozhodovat o systému vzdělávání a školství je podle Listiny exkluzivní pravomoci státu a tedy veřejné moci. Listina určuje i povinnosti určité školní docházky a to z důvodu zasahování stupně vzdělanosti obyvatelstva. S tím souvisí i nárokové ustanovení odst.4. čl.33 požadují na legislativní činnosti státu určit systém pomoci při studiu. Nárok na vzdělání i jeho bezplatnost na VŠ je ústavně podmíněna schopností občana a možností společnosti , což je otevřenou ústavní dispozicí pro zákonodárnou činnost státu ( státní rozpočet ).
9) Koncepce a obsah práva k výsledkům tvůrčí duševní činnosti a práva přístupu ke kulturnímu bohatství má značně deklaratorní charakter. Souvisí se svobodou vědeckého bádání a umělecké tvorby a nechává široký prostor pro právní úpravu autorského a patentového práva.
10) Ústavní právo na příznivé životní prostředí souvisí s tím , aby nikdo při výkonu svých práv neohrožoval ani nepoškozoval životní prostředí , přírodní zdroje , druhové bohatství přírody a kulturní památky atd. Na druhou stranu však na Listinu navazuje zákon o právu na informace , o životním prostředí , který zavazuje orgány státní správy , aby podávaly informace a stavu životního prostředí.
Žádné komentáře:
Okomentovat