Politické strany ( zákon o sdružování v politických stranách a politických hnutích )
Postup při vzniku , zániku a během činnosti upravuje shora uvedený zákon. Politické strany jsou chápány jako soukromoprávní subjekty. Politická strana je potencionálním hráčem o politickou moc a ta je veřejnoprávní záležitostí.
Na politických stranách stojí charakter a vývoj demokracie. Soukromoprávní charakter politických stran je dán svobodou vstoupit a vystoupit. Politické stany jsou odpovědné za volby. Do volebních komisí mají přednost se svými návrhy před ostatními a to je veřejnoprávní aspekt.
Politické strany se registrují na ministerstvu vnitra. Stát finančně garantuje za určitých podmínek ( výsledky voleb , parlamentní existence ) fungování politické strany. Politické strany mají zesílenou možnost soudní ochrany než např. spolky , protože je zde větší riziko kolizí. Politické strany mají právo , aby je stát ochraňoval , ale stát chrání ty politické subjekty , které by neadekvátně napadaly jiné politické subjekty .
Ochrana je jak v pozitivním tak v negativním smyslu.
Dohled státu nad demokratickou činností politických stran se uplatňuje ve všech státních systémech demokratických států u nás je podobný SRN.
Odbory ( Spolčovací zákon )
Mají pouze oznamovací princip. Stát nemůže říci zda odbory vzniknou či nikoliv. V jedné továrně může být i více odborových organizací. Odbory jsou díle rozvedeny v zákoníku práce a v zákoně o kolektivním vyjednávání - upravuje stávku , ale ne jako institut politických svobod. Nelegální by mohla být stávka , jestliže předtím zaměstnanci nejednali s vedením . Právo na stávku je pracovněprávní záležitost. Odbory se evidují x neregistrují !!!
Žádné komentáře:
Okomentovat