Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Ústava jako právní norma (ústava jako normativní systém). Pojetí funkcí státu.

Struktura ústavní normy
Zvláštnosti předmětu ústavy se promítají též do zvláštností struktury ústavních norem. Klasickou strukturu právní normy ( hypotéza , dispozice , sankce ) v ústavě prakticky nelze nalézt. Hypotézy nejsou zpravidla vyjádřeny nebo je možné je najít v jiných ustanoveních ústavy. Dispozice ústavních norem nejsou dispozicemi typickými , neboť nejsou pravidly chování. Dispozice ústavních norem většinou určují ústavní subjekty , soustavu státních orgánů , jejich vzájemné vztahy , kompetence , princip postavení člověka a občana , apod.
Ve struktuře ústavněprávních norem obvykle chybí sankce. Existují však sankce za porušení odpovědnosti vyplývající z ústavních norem , upravené přímo ústavou. Pak lze najít normy i s plnou strukturou ( srov. Např. čl. 59 a 60 Ústavy ČR )
Princip jednoty ústavy vyžaduje , aby na všechny normy bylo pohlíženo jako na normy rovnocenné , jež stojí na stejné úrovni. Přesto je literatuře upozorňováno na pokusy vyčleňovat některé ústavní normy jako normy vyšší hodnoty.
Pojetí funkce státu
Jak jedná a jak se jeví svojí činností.
Funkce jsou dobově podmíněny, což závisí na stupni vývoje a kulturnosti společnosti.
Fce je podmíněna i formou státu (federativní, unitární)
Fce jsou ovlivňovány formou vlády, což je určitý způsob organizování moci. Formou vlády je republika, monarchie, parlamentní či prezidentská republika a další formy.
Moderní společnost - stanovení pravidel „hry“ - fungování institucí
podporuje rozvoj trhu opatřeními cenové, rozpočtové, kreditní, daňové politiky.
Úloha „grant kultury národa“ – zaručuje rozvoj umění, zákaz cenzury..
Přispívá k ochraně životního prostředí
Intenzivně se zapojuje do podpory technického vývoje (vzdělávací polit.)

Žádné komentáře:

Okomentovat