A)Otázky první v pořadí zodpovídané u zkoušky (v případě, že student má STÁTOVĚDU ze zápočtu za 1, neodpovídá na druhou větu):
1.   Pojem ústavního práva. Pojetí státu, jeho pojmové znaky.
Právní systém nachází pravidla své vnitřní organizace a logiku , podle níž se sám systémově člení a členil. Dochází tak k moderní době k členění na právní disciplíny  ( právní odvětví ). 
Z hlediska určení postavení ústavního práva v právním systému a jeho předmětu má zásadní význam zabývat se pojetím veřejného a soukromého práva. Již římský právník Ulpián vyjádřil rozdíl mezi právem veřejným a soukromým tak , že právo veřejné se týká postavení republiky , právo soukromé se týká zájmů individuí. Vymezení práva veřejného a soukromého není fixní , není definitivní  , ale záleží na souvislostech ekonomických a společenských daných dobou  , kdy v politickém režimu velmi liberálním právo soukromé zřetelně dominuje , naproti tomu ve státech stěžejně autoritativních je sféra veřejného práva široká a pohlcuje soukromoprávní zájmy. 
Právo soukromé upravuje status soukromých osob a jejich vztahy. Na mysli se mají jak osoby fyzické tak osoby právnické ( obchodní společnosti  , sdružení atd. ) , kdy právo soukromé upravuje jak právní základ vzniku soukromé osoby , tak např. smluvní vztahy těmito.
 Veřejné právo upravuje především postavení veřejných osob  ( institucí ) , vztahy mezi nimi a jejich vztahy k osobám soukromým. Veřejnými institucemi jsou jednak stát  a jednak instituce jím vytvářené. Tyto instituce plní funkce veřejného zájmu a jsou plné či částečně státem řízeny či jemu podřízeny. Instituce veřejného zájmu plní své funkce jak uvnitř státu  , tak i navenek.  V tom smyslu lze ještě veřejné právo dělit na veřejné právo mezinárodní ( založené na principu rovnosti mezi státy ) a vnitřní , kde existuje vertikální vztah.
Při úpravě vztahů mezi institucemi veřejného práva a osobami soukromými   veřejné právo uplatňuje autoritativní charakter  ( oblast policie , branné povinnosti , stavební řízení ) , nebo součinnostní charakter ( smlouvy mezi veřejnou správou  soukromými osobami ). 
Vzhledem k odlišnosti zájmů , jež jsou představovány veřejným nebo soukromým právem , odlišují se i principy , na nichž jsou tyto založeny.  Veřejné právo je hierarchizováno a založeno nadřazeností státu nad jinými veřejnými institucemi a nadřazeností veřejných institucí nad osobami soukromými. Právo soukromé je založeno na rovnosti a nezávislosti soukromých osob . Rozdíly jsou i v sankční oblasti , kdy právo veřejné postihuje trestně právně a administrativně právně.
Veřejné právo je souhrn právních norem , jejichž prostřednictvím se veřejná moc utváří ( konstituje )  , vykonává a ztělesňuje zejména ve státní formě. Podstatná část těchto pravidel je zapsána v právním aktu zvaného ústava. Ústava je základním pramenem ústavního práva. Současně tvoří ústava základnu veřejného práva , jehož dalšími součástmi jsou typicky práva správní , finanční , trestní. Ústava je zároveň východiskem pro odvětví soukromého práva.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat