– snaha o nějakou formu integrace (dopředná, zpětná, horizontální, vertikální)
                     - intenzívní růst – současné výrobky a trh poskytují možnosti zvýšení prodejů
                                   - strategie pronikání – snaha o větší nákupy, přetahování zákazníků konkurence, získání nerozhodnutých
                                   - strategie rozvoje trhu – snaha o získání novách trhů (zahraničí, nový segment)
                                   - strategie vývoje nového výrobku – inovace výrobku na současných trzích
                                   - diverzifikovaný růst – vývoj nových výrobků s cílem dobýt nové trhy, eliminace rizik rozprostřením na více trhů
                                                           - diverzifikace soustředná – související sortiment
                                                           - diverzifikace na nesouvisející sortiment
5, základní portfolio firmy – cílem je vytvoření strategií jednotlivých SBU, stanovují se sortimentní či výrobkové skupiny
                            - SBU – různá mise a funkce v rámci jednoho podniku, vlastní konkurence, schopnost vlastního podnikání, nezávislé plánování
                                   - nutno rozhodnout, jakou strategii a jaké využití zdrojů bude každá SBU mít
                            - základem určení portfolia jsou marketingové výzkumy
-  strategie budování a podpory – pro potenciálně úspěšné SBU, mateřská organizace je podporuje i za cenu krátkodobé ztráty jiných SBU
-  strategie udržování – pokud je SBU velmi úspěšná, má firma tendenci tuto SBU dále udržovat v současné pozici na trhu
-  strategie sklízení – cílem je zvýšit krátkodobou návratnost bez důrazu na dlouhodobé cíle, záměrem je získání hotovosti
-  strategie ústupu – pro neefektivní SBU, které nerostou, nemají perspektivu
    - metody optimalizace portfolia – Boston Consulting Group portfolio analýza
                                       - General Electric portfolio analýza
                                       - analýza životního cyklu výrobku
6, vypracování a sladění dílčích rozvojových strategií – tvoří se hierarchická strategická struktura, která musí být doplněna o strategie jednotlivých                                                               funkčních oblastí (marketing, rozvoj výroby, inovační politika, personální politika, finanční strategie)
7, vypracování variant a výběr té nejlepší komplexní strategie – zvážení ekonomických i mimoekonomických účinků jednotlivých variant, kompatibilita                                se stanovenými cíli, očekávaný vývoj odvětví, očekávané výdaje a příjmy, očekávaná konkurence, dostupnost výr. faktorů, přístup                                  vlastníků k jednotlivým strategiím, stanoviska odborů, ekologické důsledky
             - pomoc s rozhodováním – manažerské informační systémy podporující rozhodování na top úrovni
8, formulace komplexního strategického plánu
9, sestavení rozpočtů
10, realizace
 
Žádné komentáře:
Okomentovat