- tarifní rozpětí – vymezení tarifu, v němž se může zaměstnavatel pohybovat (diferenciace pracovníků)
                           - princip seniority – zkušenější pracovníci dostávají vyšší plat
                           - odměna za zásluhy – jednorázovka, nemusí dostat všichni
                           - výkonové odměňování – jak výkon jednotlivců, tak týmů – nejčastěji úkolová mzda, provize či prémie, kolektivní odměny            
                  *hmotná stimulace – prac. příjmy, hmotné služby, podnikové výhody
                                              - přímá (tarifní mzdy, mzdy za zásluhy, úkolová mzda, provize) a nepřímá (soc. péče, mzda za neodprac. dobu aj.)
     5, systémy vzdělávání – zaškolení nových pracovníků, další školení perspektivních zaměstnanců, vzdělávání manažerů
                                       - diagnostický přístup – analýza práce, znalostí a schopností (co je třeba), pak stanovení cílů školení a nakonec vyhodnocení
     6, prac. podmínky a soc. péče – péče o bezpečnost a hygieny práce, které mají vliv na spokojenost a výkonnost pracovníků, humanizace práce
                                                 - ochrana zaměstnance (bezpečnost, snížení rizik, prevence), pomoc zaměstnancům (úprava prac. doby), spolupráce                                                                     pracovníků na rozhodování a řízení (možnost držení urč. množství akcií), programy kvality práce
konflikty – tzv. pluralistický názor – konflikty mají i určité pozitivní důsledky, při absenci konfliktů hrozí stagnace
řízení konfliktů:      1, předcházení – závazné a logické dělení úkolů, podpora komunikace, vyloučení situací typu „výhra-prohra“
                        2, omezování – fyzická separace účastníků sporu, byrokratická pravidla a omezení, snížení vzájemného styku, zavedení funkce                                                                              spojovatele, výměna členů skupin
                        3, podporování – podmínky pro soutěžení, podpora nejistoty (zadržování informací, noví pracovníci), změna systému odměňování
důsledky konfliktů pro management – míra konfliktů má vliv na výkon celé organizace, je nutno řešit ne projevy, ale příčiny, využití kladů konfliktu
motivace – vnitřní proces vytváření cílů, spojující fyzickou a psychickou sílu člověka na cestě k cíli
             - řetězec návazných akcí: potřeba – přání – snažení – uspokojení
             - motiv – každá vnitřní pohnutka podněcující jednání
             - ovlivnění vnějšími (společnost, etická pravidla, právní normy) a vnitřními (osobní cíle, aspirace, zkušenosti) faktory
             - pozitivní i negativní motivace – odměny a tresty
stimulace – soubor vnějších podnětů působící na motivaci pracovníka v souladu se stanovenými cíli
manažerská motivace – umění vytvořit u spolupracovníků zájem a chuť aktivně se zúčastnit plnění cílů
                               - motivační techniky, motivátory (stimuly, pobídky, incentivy), odměny a tresty
Maslowova teorie hierarchie potřeb – člověk se snaží uspokojit svoje potřeby, které mají různou váhu
            - stupně: fyziol. potřeby, existenční jistota a bezpečnost, soc. potřeby, uspokojení  z práce, seberealizace
Herzbergova teorie dvou faktorů: *motivátory – vlivy uspokojující lidské potřeby, což je cílem motivace
                                               *hyg. vlivy – podmínky, v nichž zaměstnanec pracuje, ovlivňující spokojenost (sytém řízení, vybavení pracoviště aj.)
               - při slušné úrovni hyg. vlivů si jich pracovníci nevšímají a nechají se pobízet motivátory, při jejich nedostatku roste výrazná nespokojenost
Alderferova teorie tří kategorií potřeb – jako Maslow, 3 skupiny potřeb (existence, soc. vztahy, osobní růst), kde není rozdíl v hierarchii druhých dvou
 
Žádné komentáře:
Okomentovat