Pro správné zhodnocení úspěšnosti výrobku potřebuje výrobce
a) jednoznačné  spolehlivé informace
b) kritérium k posuzování(zisk, výše prodeje, podíl na trhu, náročnost na zdroje, ekologické důsledky atp.)
V zásadě existují 2 základní metody hodnocení úspěšnosti výrobku:
1)    analýza portfólia (BCG) členící výrobek podle jeho podílu na trhu a růstu trhu
vysoký podíl na trhu
nízký podíl na trhu
vysoký růst trhu
hvězdy
otazníky
malý růst trhu
dojné krávy
hladoví psi
2) klasifikace P. Druckera  členící výrobky do 2 skupin:
a - výrobky s jednoduchým hodnocením
·         dnešní živitelé
·         zítřejší živitelé
·         výnosné speciality
·         vývojové výrobky
·         nezdary
b - problematické výrobky
·         včerejší živitelé
·         přespecializované výrobky
·         neoprávněné speciality
·         ego-investice
·         popelky
inovace a nové výrobky:
inovace = pozitivní změna ve vlastnostech výrobku, v ceně, technologii atp., nebo                         proces přizpůsobování měnícím se podmínkám a požadavkům na trhu.
J    je jediným účinným prostředkem, jak oživit poptávku na nasycených trzích
J    umožňuje obnovit ziskovost výrobku ve fázi saturace
J    snižuje moc kupujícího nad výrobcem
J    je přínosem pro ekologii
L    zkracuje životní cyklus výrobku
L    zvyšuje výrobní  N
inovace má svou podstatu  a svou  míru.
inovace tvoří 3 typy výrobků:
Ä    zcela nové výrobky (technický objev)
Ä    modifikace dosavadních výrobků (kvalitativní změna)
Ä    analogické výrobky (dílčí změna)
zavádění inovace na trh
a) nákupem patentu, licence nebo franchisingem
b) vlastními silami - 3 fáze
1)    výzkum = shromažďování nápadů a námětů z vnitřních zdrojů (útvary podniku) i z vnějšku (zákazníci, konkurence, obchodníci, vynálezci, veletrhy, odborná literatura, specializované instituce)
2)    vývoj =převedení myšlenky do hmotné podoby (výroba prototypu, jeho testování a rozhodnutí o jeho zavedení do výroby)
3)    komercionalizace = dokončení komplexního výrobku (značka, obal, služby) a jeho harmonizace s ostatními součástmi mktg mixu.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat