zákazník - ústřední bod úvah firmy à nutno znát jeho chování
modely spotřebního chování:  *ekonomická racionalita
                                            *psychologické a sociologické modely
                                            *model podnět-odezva - tzv. "černá skříňka spotřebitele" - interakce predispozic a kupního rozhodování
působení kultury - veškeré umělé životní prostředí (hmotné artefakty, normy a standarty, poznatky, ideje, sociální instituce(rodina aj.))
                         - není vrozená, ale učíme se jí
                         - předává se z generace na generaci
                         - existují různé kultury v místě a v čase
                         - kultura se adaptuje na změny - vnitřní (inovace) i vnější (působení jiných kultur)
                *subkultury - kulturní prostředí, které sdílí centrální rysy dané kultury, ale některými rysy se výrazně liší
sociální skupina - 2 a více jedinců se stabilním vzorem vztahů s podobnými cíli, kteří se vnímají jako skupina
         *primární - těsná vazba, častý styk, dlouhodobost, malý počet členů, neformálnost
         *sekundární - občasnost, ne důvěrné vazby
rodina - orientační fáze - rodiče přenášejí na děti své názory, hodnoty, normy a chování
          - tvarující fáze - člověk opouští rodiče a zakládá vlastní rodinu - nové prvky chování, změna starých zvyků
          - vliv na členy se mění podle životního cyklu rodiny, podle rozdělení kupního rozhodovacího procesu, podle rozdělení kupních rolí
referenční skupina - může být jak primární, tak sekundární
                            - jedinec si podle ní formuje své hodnoty, postoje a chování
                *2 směry působení: 1, spotřebitel à ref. skupina à produkt (spotřebitel se informuje v ref. skupině o produktu)
                                            2, spotřebitel à produkt à ref. skupina (spotřebitel se chce prostřednictvím produktu identifikovat se skupinou)
                *využití v marketingu:            1, identifikace - zapojení celebrit, odborníků či "proužků života" (obecný typ člověka)
                                                  2, názorový vůdce - orientace marketingu na vedoucí ref. skupin, který dál word of mouth komunikuje s dalšími
                                                  3, podpora kladné osobní komunikace - verbální i neverbální
sociální třída - skupina lidí s podobným zařazením na vertikální stupnici (dle indexů sociálního statutu)
individuální vlivy - souvisí s psychikou
         *vnímání - absolutní a diferenční práh vnímání
                        - interpretace vjemů = spojení stimulů s jejich významem (nebezpečí zkreslení)
         *učení - různé druhy paměti, schopnost abstrakce
         *postoje - predispozice odpovědět na objekt konzistentním způsobem
                      - složky: kognitivní (domněnky a představy), afektivní (city), konativní (míra připravenosti jednat)
                      - formování postojů - členství v sociálních skupinách, zkušenosti, informační prostředky…
                      - změny postojů - informace o nabídce, centrálnost postoje, provázanost s jinými postoji, osobnost
         *motivace - potřeby, vazba na okolí, podvědomí
                         - motiv - hybná síla odstranění napětí v organismu
         *osobnost - relativně stálá reakce na okolí - impulzívnost, racionálnost, soutěživost
                         - rozdíl v přijímání nových výrobků - inovátoři, rychlí následovatelé, váhající, konzervativní
kupní rozhodovací proces:
             *situační vlivy - důvody koupě, sociální a fyzické okolí, čas, předchozí události
             *fáze: rozpoznání problému, hledání informací (vnitřní i vnější), hodnocení alternativ, kupní rozhodnutí, ponákupní chování
             *ponákupní chování - učení z uspokojení à posílení věrnosti výrobku, generalizace (věrnost celé firmě), kladné word of mouth
                                           - nespokojenost - přepnutí (výrobek jiné firmy), diskriminace (úplný odchod od firmy), záporné word of mouth
             *typy KRP - rutinní či zvykové (výrobek dokonale znám), omezené řešení problému, rozšířené rozhodování (výrobek vůbec neznám)
kupní chování institucí - typy zákazníků - výrobci, producenti služeb, prostředníci a zprostředkovatelé, vláda a stát, jiné organizace
                                   - poptávka - odvozená z poptávky konečných spotřebitelů, méně pružná, vazba na komplementární vstupy, vertikální řetězový                                                                  charakter, koncentrovaná (silný odběratel)
kupní rozhodování instituce: vznik potřeb à specifikace à hledání dodavatele à navázání kontaktů à zadání kritérií à zhodnocení nabídek à zvážení                                                                rozpočtu à jednání o smlouvě à smlouva à užití à zpětná vazba
 
Žádné komentáře:
Okomentovat