segmentace trhu  - předpoklad úspěšného výzkumu trhu
                         - spotřebitelé jsou soustřeďováni do homogennějších skupin dle chování na trhu
                         - tvoří se soubory potenciálních zákazníků s podobnými potřebami a požadavky, s podobnými reakcemi
3 fáze:  *výběrové šetření spotřebitelů - jejich charakteristiky, postoje, motivace, spotřeba aj.
             *analýza údajů a zformování homogenních segmentů
             *stanovení profilu každého segmentu a odhad jeho velikosti
kritéria segmentace konečných spotřebitelů:                           *území   
                *demografická - pohlaví, věk, fáze životního cyklu               *charakteristiky chování - frekvence, rozsah a intenzita spotřeby, účel spotřeby
                *socioekonomická - zaměstnání, příjem, vzdělání   *psychografická - názory, postoje, zájmy, životní styl
kritéria segmentace trhu organizací:        *území
                      *charakter organizace - obor podnikání, velikost podniku, odvětví
                      *provozní charakteristiky - úroveň technologie, vybavení, spotřeba určitých výrobků
                      *nákupní chování - nákupní politika, organizace nákupu, hlediska sledovaná při nákupu
                      *kvalitativní charakteristiky - postoj k riziku, loajalita k dodavateli, koncepce podnikání
požadavky na segmenty:                                                               *dostatečná velikost a ziskovost (musí se vyplatit zvláštní strategie)
                                      *dostatečná homogennost
                                      *solventnost
                                      *akceptace nabízeného produktu či možnost jej získat
neatraktivní segmenty:                                                              *silná a agresivní konkurence
                                   *velký počet substitutů
                                   *snadný vstup na trh a obtížný odchod
                                   *přílišná síla kupujících
definice trhu - nutno přesně vymezit objekt spotřeby a subjekty nabídky a poptávky, prostorové a časové vymezení
                   - čím podrobnější vymezení trhu, tím se trh zužuje
                   - trh aktuální (existující spotřebitelé) a potenciální (mohli by mít zájem)
                   - cílový trh - část trhu, kterou chci získat
charakteristika trhu:                                                                  *velikost - množství prodaných jednotek, celková hodnota prodeje, počet spotřebitelů
                                *vývoj - celkový a podle segmentů, podle výrobků, podle zákazníků, podle teritorií…
                                *konkurence - velikost, cíle, strategie, tržní podíl…
                                *tržní potenciál - míra absorpčních schopností trhu, maximální prodej výrobku na daném trhu
                                                       - relativní tržní potenciál - podle územních segmentů
                                *tržní podíl - poměr objemu prodeje výrobku jedním podnikem k celkovému prodeji tohoto výrobku
                                                 - buď ze statistik nebo výběrovým šetřením
                                                 - relativní tržní podíl - poměr objemu prodeje jednoho podniku k objemu prodeje největšího konkurenta
 
Žádné komentáře:
Okomentovat