podnikání  - uspokojování cizích potřeb za účelem zisku, kterým uspokojujeme potřeby vlastní
                - spojeno s rizikem
                - střet subjektů na trhu - oběh zboží a služeb
smysl podniku - je účelné organizovat hospodářskou činnost na vyšší úrovni než zmůže jednotlivec
                      - hlavní cíle - zisk, zvětšení bohatství
podnik - ekonomicko-právní subjekt tvořící jednu ze základních institucí ekonomiky - ekonomická samostatnost, právní subjektivita (fyz. a práv. osoby)
          - výroba zboží a poskytování služeb za úplatu
domácnost - protipól výrobců
                 - naturální hospodářství - uspokojování potřeb je bezplatné a bezpodílové
stát - ekonomické funkce - tvorba podmínek a pravidel a dohled nad jejich dodržováním (hosp. politika, zákony, normy), zakládání státních podniků
cíle podniku             - uspokojování cizích potřeb při současném dosažení maximálního zisku
                   - omezení a příležitosti - vliv podstatného okolí
                   - vychází z analýzy vlastních možností
                   - musí obsahovat i stanovení cest k jejich dosažení
                   - různé podle situace na trhu, podle oboru, podle potřebného kapitálu aj. - přežití, maximalizace zisku, tržeb či prodejů
                   - při stanovování - důležitost informací a zpětné vazby, hierarchizace
funkce podniku: *výrobní - produkce výrobků a služeb                              *vědeckotechnické - výzkum, inovace
                         *dodavatelské - uspokojení zákazníků                              *sociální - příjmy pracovníků
                         *ekonomické - hospodárnost, zisk, rozvoj podniku          *politické, bezpečnostní a jiné
podstatné okolí - část okolí, která se podniku přímo dotýká
                *přírodní zdroje                                      *legislativa a právní normy                     *finanční okolí
                *technika a technologie                          *životní úroveň a styl, kultura                *stát a jeho orgány
                *konkurence                                           *životní prostředí                                   *politika
přímé okolí - zákazníci, dodavatelé, konkurence, dlužníci, věřitelé
nepřímé okolí - vývojové tendence, sociální vývoj společnosti
členění podniků:                                                     *dle charakteru vlastnictví      *dle velikosti
                         *dle činnosti                                  *dle právní formy
typologie podniků - existence různých typů podniků je nutná, aby bylo možno měnit plynule rozsah výroby a tak se přizpůsobit požadavkům trhu
                *dle činnosti - výrobní (průmyslové, zemědělské, stavební, těžební aj.) - obchodní
                                   - dopravní a zasilatelské                                                      - služeb
                                   - komunikační  (spoje)                                                        - peněžní
předmět podnikové ekonomiky - zkoumání jevů a procesů probíhajících v podnicích
 
Žádné komentáře:
Okomentovat