marketingové prostředí - řada faktorů v okolí podniku, které podnik ovlivňují
                                   - nutno sledovat, analyzovat a přizpůsobit se - orientace v marketingovém prostředí - marketingový výzkum a inf. systémy
mikroprostředí - bezprostředně ovlivňuje podnik
                *podnik - nutnost spolupráce marketingového prostředí s ostatními útvary
                *zákazníci - rozdíl mezi konečným spotřebitelem a odběratelem výrobního celku - rozdílné marketingové chování podniku
                *dodavatelé - ovlivňují získávání zdrojů, nutno dlouhodobě sledovat i ve stabilních podmínkách
                *marketingoví prostředníci - externí specializované firmy zajišťující některé složky marketingového mixu
                                                        - distribuční podniky, propagační firmy, finanční organizace…
                *konkurence - tlak na snížení nákladů, zdokonalování výrobků, vede ke kooperaci (horizontální i vertikální)
                                   - komoditní konkurence - stejný druh zboží, buď homogenní (zastupitelný výrobek) nebo heterogenní (diferencovaný výrobek)
                                   - substituční konkurence - různé zboží ke stejným účelům, snaha o změnu spotřebitelských zvyklostí - inovace, nové výrobky…
makroprostředí:
         *ekon. faktory - ovlivňují kupní sílu spotřebitelů a strukturu jejich výdajů
                                - diferenciace výše příjmů u různých vrstev obyvatelstva, změny struktury výdajů
         *technické a technologické faktory - nejširší složka makroprostředí
                      - náklady na výzkum - neudržitelné pro malé firmy
                      - rychlé tempo tech. a technol. změn à morální zastarávání
                      - akcelerace změn - změny probíhají nejen postupně, ale i ve skocích
                      - povinná a schvalovací řízení, normy jakosti - u nebezpečných druhů zboží
         *demografické faktory - zkoumání lidí jako základního faktoru tvorby trhu
                                           - změny v dlouhodobém horizontu
         *kulturní faktory - základní názory a hodnoty (celá společnost), druhotné názory a hodnoty (mění se u každého jednotlivce)
         *politicko-regulační faktory - legislativa a zákony (na ochranu spotřebitele, daně aj.) a vlivné skupiny (lobby) na straně podniků i spotřebitelů
         *přírodní prostředí - vstupy do výrobního procesu, odpady, nutnost ekologických opatření
 
Žádné komentáře:
Okomentovat