Výběr médií
- pět hlavních reklamních prostředků
- televize, rozhlas, tisk, exteriérová médie, Internet
- podnik si obvykle vybírá z více prostředků, každé médium má své výhody a nevýhody
- efektivnost výsledku ovlivňuje:
1. selektivita (schopnost média zasáhnout určitou oblast nebo skupinu lidí)
2. proniknutí reklamy (ovlivněné procento lidí z cílového trhu)
3. pokrytí trhu (ovlivněné procento z celého trhu)
4. pružnost média
5. náklady
6. úroveň média
7. frekvence (jak často)
8. účinek (podle funkcí, cílů reklamy)
Charakteristiky reklamních médií
- televizní reklama je nejsledovanější, může být nejúčinnější, protože působí souběžně na více smyslů diváků
- skladba programu a struktura vysílání umožňuje využívat segmentaci trhu
- témata televizní reklamy mají být výrobky nejširší spotřeby
- výhodou televizní reklamy je poutavost, možnost využít náladu, fantazii
- může vyvolat pozornost diváka, zabezpečuje široké pokrytí trhu
- nevýhodu je přepínání programu, snížená pozornost při přerušení programu, nebezpečí informačního zmatku, je nejdražší zejména v hlavních vysílacích časech (19-22 hod)
- rozhlas – jedno z hlavních reklamních médií v 1. pol. 20. stol. i v 2. pol. po nástupu televize si udrželo postavení
- uplatňují se malé soukromé stanice, v nich reklama nemá tak velký územní rozsah, což může být využito
- je poměrně pružná, může být často opakována, může se aktualizovat, je levnější než TV reklama
- nejdražší je v ranních hodinách a odpoledních pořadech
- cena se vyvíjí podle sledovanosti pořadů
- deníky jsou nejpružnější médium
- nevýhodu: méně kvalitní papír, černobílé provedení, takže noviny jsou v hodné hlavně pro inzeráty, které poskytují hodně číselných informací, takové informace nemohou být přenášeny jiným médiem
- časopisy mají větší periodicitu vydávání, zadávají se do tisku dlouho dopředu
- více se využívají na reklamu vyžadující fantazii
- reklama v tisku se může členit podle sezónnosti výrobků
- exteriérová média
- výhodou může být široká možnost rozšíření, poměrně snadno upoutávají pozornost – záleží na umístění
- v případě komunikací nesmí být v rozporu s dopravními předpisy
- text musí být stručný, srozumitelný, zapamatovatelný, záleží na obrazovém doplnění
- Internet
- nejmodernější, nejperspektivnější médium
- předmět reklamy by měl odpovídat segmentu, který využívají
- internetová reklama se dá spojit s prodejem zboží přes Internet
- sdělení má mít výrazný, poutavý titulek
Časový rozvrh reklamy
- obvykle je ve vazbě na charakter zboží
- některé zboží se prodává poměrně stejně po celý rok
- reklama je obvykle průběžná, nepřetržitá
- u mnohých výrobků je v určitém období výrazný nárůst prodeje
- takovému způsobu prodeje odpovídá pulsování časový rozvrh, kdy zboží je prodáváno a propagováno průběžně a to je zesíleno kampaněmi
Efektivnost reklamy
- hlavním kritériem je zvýšení objemu prodeje
- pokud k němu došlo, musí být dokázáno, že k němu došlo vlivem reklamy
- v poslední době je veřejnost přesycena reklamou
- část spotřebitelů je v reklamě kritická
- reklamní pracovníci mají náročnější situaci
Žádné komentáře:
Okomentovat