- cenová strategie závisí na podmínkových cílech, na charakteru produktů, na fázi životního cyklu
- u nových výrobků se nejčastěji volí buď strategie pronikání, nebo strategie skimming
- strategie pronikání se používá u nových výrobků, které jsou obdobné nebo totožné s výrobky, které už na trhu existují, počáteční cena je nízká, často nepokryje ani vlastní náklady výroby a distribuce
- firma se snaží získat co největší tržní podíl a teprve potom cenu zvyšuje
- strategie skimming (z anglického výrazu „slíznout smetanu“) používá se u nových výrobků, jejichž postavení je na trhu jedinečné, počáteční cena je vysoká, firma se snaží využít ojedinělosti výrobků, prestiže, image
- po vstupu konkurence na trh se cena snižuje
Stanovení cen ve výrobních skupinách
- většina firem vyrábí a prodává více druhů výrobků
- u některých firem sortiment vytváří určité výrobní řady, např. u automobilů, elektroniky
- v takových případech se při stanovení ceny musí přihlížet k ostatním cenám skupiny
- ceny musí vyjadřovat rozdíly v nákladech i vnímání výrobku zákazníky
- změna ceny jednoho výrobku může ovlivnit poptávku i u ostatních výrobků v řadě
- výzkumy trhu ukazují, že zákazníci nejvíce vnímají cenu nejlevnějšího výrobku ve skupině
- tu si nejlépe zapamatují a použijí ke srovnání s cenami konkurence
- využívá se to také k vystavení levnějšího výrobku vedle luxusních a drahých
Psychologické přístupy ke stanovení ceny
- vedle ekonomických pravidel a poznatků se používá také psychologie
- i v cenové oblasti se dá využívat nástroje prodeje
- například ceny končící na 9
Změna ceny
- ceny výrobku není stálá, vyvíjí se podle vztahu mezi poptávkou a nabídkou, podle životního cyklu výrobku, podle četnosti a významu konkurence
- důležité je, aby změny cen byly koncepční, aby zachovávali jeden trend
- už při úvodním stanovení ceny by se mělo přihlížet k možnostem změny cen
- ve vztahu k distributorům i konečným spotřebitelům se může využívat mnoho možností cenových slev
Cenová politika
- stanovení pravidel chování v dotyčné oblasti
- stanovení pravidel cen – cenová politika
- podniky mohou volit mezi dvěma základními variantami – politika nízkých a politika vysokých cen
- rozhodování závisí na cílech podniku a celkové podnikové strategii
- politika vysokých cen se snaží zvyšovat zisk prostřednictvím vyšších cen, předpokládá vysokou kvalitu, firma se orientuje na náročné spotřebitele, může využívat svého jména (image)
- politika nízkých cen je orientovaná na masový prodej relativně levnějšího zboží, chce zvyšovat zisk prostřednictvím růstu objemu prodeje, orientuje se na měrně náročného a chudšího spotřebitele (dávají přednost nízké ceně před kvalitou)
Politika vyrovnávacích cen
- používají je často velké podniky
- vyberou určité výrobky, které nabízejí za poměrně nízkou cenu
- chtějí přilákat spotřebitele a nabídnou mu i dražší výrobky
Politika diferencovaných cen
- ceny mohou být rozdílné u stejného zboží
- ceny se mohou lišit podle místa prodeje, podle času, podle spotřebitelů, podle výrobků
Prodej sezónní, prodej podle spotřebitelů (jízdenky prod děti…), prodej podle výrobku…
Žádné komentáře:
Okomentovat