Trh, význam, struktura:
- trh je místo, kde podnik realizuje výsledky své činnosti a přichází do kontaktu s dodavateli a odběrateli a kde se střetává nabídka s poptávkou a vzniká cena zboží
- struktura: 
1. monopol: jedná velká společnost, která vyrábí celou produkci a stanoví si ceny, převážně vysoké
3. oligopol: málo středně velkých firem, které si vzájemně konkurují se spojí
4. dokonalá konkurence: mnoho malých firem; žádná nemá rozhodující postavení, žádná neovlivňuje cenu (nestanoví ji) a vstup dalších firem je snadný
Poptávka:
- je to množství zboží, které je spotřebitel ochoten za danou cenu koupit
- faktory ovlivňující poptávku:
             : cena
             : výše důchodu
             : cena substitutu = statek, který může do určité míry nahradit statek jiný
             : cena komplementu = statek, který doprovází spotřebu jiného statku
             : počet obyvatel (velikost trhu)
             : specifické faktory = roční období, módnost, preference, místo
Nabídka:
- je to množství zboží, které výrobci nabízí na trhu za určitou cenu
- faktory ovlivňující nabídku:
              : cena
              : výrobní náklady = v nákladech se odráží ceny surovin, elektřiny, velikost mezd,
                                               technický pokrok (počáteční náklady jsou vysoké, ale
                                               v delším časovém horizontu se náklady na jednotku výroby 
                                               snižují)
              : ceny substitutu = dojde-li ke snížení ceny jednoho výrobku, zvýší se nabídka
                                             substitutu
                    : specifické faktory = státní zásahy (regulace), výkyvy počasí, sezónnost 
                                                       produkce
Trh a jeho členění:
- podle množství druhu zboží, které na trhu sledujeme rozlišujeme trh: 
                   : dílčí (jeden výrobek)
                   : agregátní (veškerý sortiment)
- z hlediska spotřeby zboží můžeme dělit na trh : se spotřebním zbožím
                                                                               : výrobní prostředky
- z hlediska výrobních č initelů můžeme dělit trh na: trh práce
                                                                                    : trh půdy
                                                                                    : trh kapitálu
- marketingový pracovníci mohou brát v úvahu tyto č- ásti trhu:
1. potencionální: zahrnuje osoby, které mají o výrobek zájem
2. použitelný: zahrnuje osoby, které mohou požadovanou cenu zaplatit
3. kvalifikovaný, použitelný: zahrnuje omezení u některých výrobků (alkohol - 18 let, střelné zbraně - povolení)
- podniky při prodeji svých výrobků mohou zvolit 2 základní přístupy:
a) tržně nediferencovány marketing: snaží se oslovit všechny zákazníky
                                           : hromadný: firma hromadně vyrábí 1 výrobek a dodává ho pro
                                                                celý trh
                                     : výrobkově diferencovaný: firma vyrábí více výrobků, které se
                                                                                  mohou lišit kvalitou, velikostí atd., ale
                                                                                   jsou nabízeny stejně
b) cílený marketing: podnik se snaží oslovit pouze určitou část
                                    zákazníků
             : koncentrovaný: firma se specializuje na 1 nebo několik málo
                                         segmentů a vytváří 1 marketingový mix
             : diferencovaný: firma si vybere všechny významné segmenty 
                                        trhu a pro každý vytváří speciální mark. mix
- cílený marketing obsahuje tři základní etapy:
1. segmentace trhu: 
- segmentace je nalezení skupin zákazníků podle stanovených kritérií
- segment je skupina zákazníků, kteří mají své specifické požadavky na urč- itou skupinu výrobků
- výhody: uspokojení potřeb zákazníka
                 : efektivnější stimulace a distribuce výrobků
                 : přizpůsobení výrobku zákazníkovi
                 : získání konkurenční výhody
- kritéria, která by měla být splňována segmenty:
a) zákazníci musí vyžadovat rozdílné vlastnosti od výrobců
b) zákazníci patřící do určc) itého segmentu musí mít nějaké společd) né potřeby
e) segment musí být dostatečf) ně velký, dostupný a stabilní
g) při výběru segmentu musí firma zvažovat a vyhodnocovat ekonomické rozměry segmentu
- hlediska segmentace: geografické
                                      : demografické ( věk, pohlaví, příjmy)
                                      : psychologické (rozdělení dle osobností, příslušnosti k určité soc. 
                                        třídě a životního stylu)
                                      : chování (věrnost značce, místo nákupu)
                                      : užitečnost (proč si zákazník výrobek kupuje - závislost mezi
                                         výrobkem a uspokojením zákazníka)
2. tržní zacílení: v praxi existují dvě možnosti - jednak zaměření na jeden segment, nebo na více segmentů; po vyhodnocení charakteristik příslušného segmentu se podnik rozhoduje o strategii uplatnění svých výrobků na trhu
3. tržní umístění: znamená to vnímání výrobků zákazníky v porovnání s konkurenč4. ními, kdy je umístění výrobků vytvářeno řadou faktorů (vlastnostmi, cenou, kvalitou)
 
Žádné komentáře:
Okomentovat