Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Charakteristika současného obchodu:

1. obchod je chápán z dvojího hlediska : dynamicky-jako pohyb zboží a peněz
: institucionálně-jako soubor institucí

2. obchod je chápán ze širokého hlediska = na trhu obchoduje každý s každým

3. stírá se rozdíl mezi obchodem se spotřebním zbožím a obchodem s výrobními prostředky; v Evropě se začalo používat členění na spotřební zboží a zboží pro výrobní spotřebu

4. obchod v užším slova smyslu = podniky specializované na maloobchod, velkoobchod a pohostinství

5. mění se historicky dané pojetí vnitřního a zahraničního obchodu; vznikají retailingové firmy = velké obchodní společnosti

retailing: velkoobchodní činnost včetně mezinárodního obchodu, opřená o vlastní maloobchodní síť; tyto firmy nevyvážejí jen zboží, ale i svou maloobchodní činnost formou know-how (vědět jak)


Obchodní instituce:

1. Velkoobchod: podnik nakupující zboží ve velkém a ve velkém I prodávající maloobchodníkům, pohostinským zařízením a drobným výrobcům a to bez podstatné změny; velkoobchodní činnosti : nákup a prodej, rozvoz zboží, skladování zboží, pražení a balení kávy, stáčení vín a olejů, balení ovoce

• často je velkoobchodní firma nezávislá na výrobě, protože má vlastní nebo smluvně vázané výrobní provozy

• rozlišujeme tři typy velkoobchodníků:
: vyrábějící velkoobchodník: vyrábí část sortimentu (méně než 50%), který prodává
: výrobce - velkoobchodník: prodává převážně výrobky své vlastní produkce (více než
50%)
: velkoobchodník - dohotovitel: nakupované zboží upravuje (např. pražení kávy,
stáčení vína…)

a) traťový velkoobchod: typ velkoobchodní činnosti, při které se provádí rozvoz zboží bez
skladování
b) cash & carry:
-historický vývoj: v Evropě vznikají první skaldy v roce 1957 ( v Německu) - v souvislosti
se změnou struktury zákazníků ve prospěch drobných podnikatelů; v ČR
se C&C po roce 1991 - po malé privatizace a to v důsledku atomizace
(rozpad na malé části) trhu a časté platební neschopnosti podnikatelů

• typické znaky:
1. výhradně velkoobchodní činnost
2. zákazníci - provozovatelé maloobchodu, společného stravování a služeb
3. široký sortiment zboží
4. samoobslužná forma prodeje
5. platba v hotovosti (cash)
6. odvoz zboží vlastní dopravou (carry)

• výhody pro odběratele:
a) C&C nakupuje u výrobců velká množství za nízké ceny
b) velkoobchodní cena neobsahuje jinak vysoké náklady na rozvoz zboží
c) zákazníci nemusí držet vysoké zásoby; zboží lze denně dokupovat
d) zboží si lze prohlédnout
e) při vysoké obrátce zásob je zboží vždy čerstvé
f) C&C průběžně obohacuje sortiment

• problémy C&C: poměrně úzká nabídka zboží
: nevhodné skladovací technologie
: nevhodný přístup pro dopravu a nedostatečné parkovací plochy

2. Maloobchod:
• podnik nebo činnost zahrnující nákup z výroby nebo z velkoobchodu a prodej (bez úpravy konečnému spotřebiteli)
• základní tendence maloobchodu: růst kapacit při zmenšování počtu jednotek
• činnosti maloobchodu : vytváří vhodné seskupení zboží
: vytváří pohotovostní zásobu
: stanoví maloobchodní ceny
: poskytuje informace o zboží

3. Obchod ve výrobě:
a) prodej přes odbytový sklad do velkoobchodu
b) přímý prodej konečnému spotřebiteli - velké investiční celky, stroje nebo drobný
specializovaný sortiment
c) firemní prodejny - výpočetní technika

4. Obchod s řemeslnými výrobky:
• obsahují vysoký podíl ruční práce
• jsou originální a v současné době vzrůstá jejich obliba
• prodej se realizuje v úzce specializovaných prodejnách

5. Obchod se zemědělskými výrobky:
• buď se prodávají na lokálních trzích a nebo podnikům a družstvům pomocí zprostředkovatelů (výkupní organizace)

Žádné komentáře:

Okomentovat