1. obchod je chápán z dvojího hlediska : dynamicky-jako pohyb zboží a peněz
                                                                : institucionálně-jako soubor institucí
2. obchod je chápán ze širokého hlediska = na trhu obchoduje každý s každým
3. stírá se rozdíl mezi obchodem se spotřebním zbožím a obchodem s výrobními prostředky; v Evropě se začalo používat členění na spotřební zboží a zboží pro výrobní spotřebu
4. obchod v užším slova smyslu = podniky specializované na maloobchod, velkoobchod a pohostinství
5. mění se historicky dané pojetí vnitřního a zahraničního obchodu; vznikají retailingové firmy = velké obchodní společnosti
retailing: velkoobchodní činnost včetně mezinárodního obchodu, opřená o vlastní maloobchodní síť; tyto firmy nevyvážejí jen zboží, ale i svou maloobchodní činnost formou know-how (vědět jak)
Obchodní instituce:
1. Velkoobchod: podnik nakupující zboží ve velkém a ve velkém I prodávající maloobchodníkům, pohostinským zařízením a drobným výrobcům a to bez podstatné změny; velkoobchodní činnosti : nákup a prodej, rozvoz zboží, skladování zboží, pražení a balení kávy, stáčení vín a olejů, balení ovoce
• často je velkoobchodní firma nezávislá na výrobě, protože má vlastní nebo smluvně vázané výrobní provozy
• rozlišujeme tři typy velkoobchodníků:
           : vyrábějící velkoobchodník: vyrábí část sortimentu (méně než 50%), který prodává
           : výrobce - velkoobchodník: prodává převážně výrobky své vlastní produkce (více než 
            50%)
           : velkoobchodník - dohotovitel: nakupované zboží upravuje (např. pražení kávy,
             stáčení vína…)
a) traťový velkoobchod: typ  velkoobchodní činnosti, při které se provádí rozvoz zboží bez  
                                  skladování
b) cash & carry:
    -historický vývoj: v Evropě vznikají první skaldy v roce 1957 ( v Německu) - v souvislosti
                                 se změnou struktury zákazníků ve prospěch drobných podnikatelů; v ČR
                                 se C&C po roce 1991 - po malé privatizace a to v důsledku atomizace
                                 (rozpad na malé části) trhu  a časté platební neschopnosti podnikatelů
• typické znaky: 
1. výhradně velkoobchodní činnost
                             2. zákazníci - provozovatelé maloobchodu, společného stravování a služeb
                       3. široký sortiment zboží
                             4. samoobslužná forma prodeje
                             5. platba v hotovosti (cash)
                             6. odvoz zboží vlastní dopravou (carry)
• výhody pro odběratele:
a) C&C nakupuje u výrobců velká množství za nízké ceny
     b) velkoobchodní cena neobsahuje jinak vysoké náklady na rozvoz zboží
     c) zákazníci nemusí držet vysoké zásoby; zboží lze denně dokupovat
     d) zboží si lze prohlédnout
     e)  při vysoké obrátce zásob je zboží vždy čerstvé
      f) C&C průběžně obohacuje sortiment
• problémy C&C: poměrně úzká nabídka zboží
                              : nevhodné skladovací technologie
                              : nevhodný přístup pro dopravu a nedostatečné parkovací plochy
2. Maloobchod:
• podnik nebo činnost zahrnující nákup z výroby nebo z velkoobchodu a prodej (bez úpravy konečnému spotřebiteli)
• základní tendence maloobchodu: růst kapacit při zmenšování počtu jednotek
• činnosti maloobchodu : vytváří vhodné seskupení zboží
                                         : vytváří pohotovostní zásobu
                                         : stanoví maloobchodní ceny
                                         : poskytuje informace o zboží
3. Obchod ve výrobě:
             a)   prodej přes odbytový sklad do velkoobchodu
        b)   přímý prodej konečnému spotřebiteli - velké investiční celky, stroje nebo drobný
              specializovaný sortiment
         c) firemní prodejny - výpočetní technika
4. Obchod s řemeslnými výrobky:
• obsahují vysoký podíl ruční práce
• jsou originální a v současné době vzrůstá jejich obliba
• prodej se realizuje v úzce specializovaných prodejnách
5. Obchod se zemědělskými výrobky:
• buď se prodávají na lokálních trzích a nebo podnikům a družstvům pomocí zprostředkovatelů (výkupní organizace)
 
Žádné komentáře:
Okomentovat