Právní úprava:
Obecnou úpravou je z. o st. kontrole (552/91) - vůči zvl. úpravám princip subsidiarity. NKÚ (18); 
Zákon o státní kontrole 552/1991- upravuje výkon st. kontroly v ČR; vykonávají ji ministerstva, jiné ústřední orgány st. správy, kraje, obce (v přenesené působnosti), ost. orgány st. správy pro specializovanou kontrolu (př. ČOI). Kontrolují hospodaření s fin. prostředky ČR a plnění povinností stanovených na základě pr. předpisů. Nelze ji provádět u st. zástupců, soudců, notářství apod. (s výjimkou hospodaření s finančními prostředky). 
Kontrolní řád upravuje postup při kontrole a vztahy mezi kontrolorem a kontrolovaným subjektem. Ke kontrole dochází z vlastního podnětu či ze zákona. Kontrolor musí být vybaven písemným pověřením ke kontrole; 
Námitka podjatosti - může ji užít  pracovník kontroly či kontrolovaný subjekt. P a P  kontrolorů - viz výše;
Zbavit mlčenlivosti může ten, v jehož zájmu tuto povinnost kontrolor má, nebo vedoucí  kontrolního orgánu; protokol - viz výše. 
Pořádková pokuta za porušení povinnosti součinnosti může činit až 50 tis. Kč (opakovaně pak až 200 tis. Kč) a musí být udělena do jednoho měsíce od nesplnění povinnosti (pokuty jsou příjmem st. rozpočtu - vyjma obcí). Náklady řízení pak hradí osoba, z jejíhož podnětu se kontrola uskutečnila. Za škodu způsobenou kontrolou odpovídá stát. Užije se vždy úprava zvláštního zákona, pak subsidiárně z. o státní kontrole a nakonec subsidiárně SprŘ.  
Státní dozor nad veřejnými samosprávnými korporacemi - zejm. obcemi; 
a) přezkoušení hospodaření obce krajským úřadem na základě žádosti obce, 
b) náprava nesprávných opatření obcí - odporuje-li opatření v samostatné působnosti zákonu, pozastaví jeho výkon krajský úřad či MV, 
c) předchozí projednání zamýšleného sloučení obcí s okresním úřadem. MS je dozorčím orgánem vůči Čes. advokátní komoře.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat