2. Ochrana před nezákonnými pr. předpisy - obecně platí, že ten, kdo předpis vydal, jej
může také zrušit; Parlament může zákonem zrušit jakýkoliv pr. předpis (nikoliv však změnit). Vláda spr. úřady mohou předpisy rušit jen, jsou-li k tomu výslovně zmocněny zákonem - nepraktikuje se však (obecně však nemohou odmítnout uplatnění pr. předpisu ani nejnižší pr. síly, ačkoliv jej považují za nezákonný). Přezkum předpisů místní správy a úz. samosprávy:
a) nařízení okresního úřadu - může jej přezkoumat či zrušit MV, je-li v rozporu se zákonem (nutné vyvěsit na úřední desce úřadu min. 15 dní), nebo ÚS na návrh (bod 1);
b) obecně závaznou vyhlášku obce v přenesené působnosti - může jí přezkoumat a zrušit okresní úřad, je-li nesprávná, nebo ÚS na návrh (bod 1);
c) obecně závaznou vyhlášku v samostatné působnosti - může jí přezkoumat okresní úřad (MV u Brna, Ostravy, Plzně; vláda u Prahy), pokud odporuje zákonu, pozastaví její výkon; nezjedná-li obec nápravu, předloží věc do 30 dní od pozastavení PS ČR, nebo ji může na návrh zrušit ÚS (návrh smí podat i přednosta a zastupitelstvo VÚSC).
U nás smí návrh na zrušení zákona podat jen FO či PO v souvislosti s úst. stížností; ve spr. soudnictví se přezkoumávají jen individuální spr. akty.
Žádné komentáře:
Okomentovat