3. Ochrana před nezákonnou nečinností - obec. úpravu představují lhůty ve SprŘ (10) - 
                     s nedodržením však nejsou spojeny žádné nepříznivé následky pro správu; v ČR 
                     není upravena dozorčí stížnost proti průtahům v řízení; 
      urč. řešením je: 
a) atrakce, na níž však není pr. nárok - v ost. státech se př. upravuje automatická devoluce uplynutím urč. lhůty; 
b) vznik oprávnění ex lege, pokud spr. orgán neuplatní námitky v urč. stanovené době - v urč. zvl. zákonech tedy mlčení znamená souhlas spr. orgánu; 
c) fikce pozitivního či negativního rozhodnutí - podobný případ, kdy platí, že návrhu bylo vyhověno/byl zamítnut, nevydá-li spr. orgán rozhodnutí ve stanovené lhůtě; v ČR jen zřídka, navíc ve SprŘ a spr. soudnictví lze přezkoumávat jen vydaná rozhodnutí; 
d) přijetí úst. stížnosti u ÚS - přijme ji, ačkoliv nebyly vyčerpány všechny opravné prostředky, jestliže v řízení o opravném prostředku dochází ke značným průtahů, z nichž stěžovateli vzniká či může vzniknout závažná a neodvratitelná újma (toto př. nelze ve spr. soudnictví v ČR); ÚS navíc považuje za zásah veřej. moci do ústavně zaručených práv i nečinnost orgánu veřej. moci, jíž je porušováno právo na projednání věci bez zbytečného odkladu; 
e) nečinnost profesních komor - u některých se lze ochrany před nečinností domáhat u soudu; 
f) náhrada škody - nezákonná nečinnost je nesprávným úředním postupem dle z. 82/98 (17).
 
Žádné komentáře:
Okomentovat