30. Petice a stížnosti ve veřejné správě.
Vyřizování petic a stížností
Petice a stížnosti jsou v prvé řadě prostředky ochrany práv a zájmů, jimiž disponují fyzické osoby nebo i právnické osoby. Obecně lze uvést. že jde o kvalifikovaná podání , jimiž se tyto osoby obrací na státní orgány, právnické osoby, jimž byla svěřena působnost státního orgánu, popřípadě též na orgány jiných osob veřejného práva, a to ve věcech dotýkajících se ochrany nějakých zájmů nebo subjektivních práv. výjimku představují podání , která sledují vydání rozhodnutí . Petice a stížnosti se kromě jiného mohou týkat činnosti veřejné správy.
České pozitivní právo vymezuje petice formou legislativní zkratky jako „ žádosti , návrhy a stížnosti ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu“
Termín stížnost je v oblasti ústavního a především správního práva používán ve dvojím kontextu :
• stížnost ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, tedy stížnost jako jeden z případů petice
• jiná stížnost, tedy stížnost ve věcech individuálního zájmu
Petice
Petiční právo je zakotveno v prvé řadě ústavně. Podrobnější úpravu obsahuje zákon č. 85/1990 Sb., o petičním právu
Žádné komentáře:
Okomentovat