- důležité je členění trhu na potenciální, použitelný, kvalifikovaně použitelný
Potenciální
- tvoří všichni zákazníci, kteří by mohli mít o výrobek zájem
Použitelný
- všichni zákazníci, kteří mají zájem a mají pro nákup prostředky
Kvalifikovaně použitelný
- všichni zákazníci, kteří mají zájem, prostředky a splňují podmínky
Cílový trh
- část kvalifikovaného použitelného trhu, na kterou firma působí
Podchycený trh
- zákazníci, kteří už si dotyčný výrobek koupili
Procento podílu prodeje dotyčných výrobků na celkovém trhu.
Tržně nediferencovaný marketing
- firma se snaží oslovit všechny zákazníky
- působí na celý trh prostřednictvím jednoho marketingového mixu, volí tzv. brokovnicový přístup
- lze dále členit - na hromadný (masový)
- na výrobkově diferencovaný
Hromadný
- vyrábí jeden výrobek
- nerozlišuje se ani výrobek ani zákazník
Výrobkově diferencovaný
- firma vyrábí dva a více výrobků
- mohou se lišit kvalitou, velikostí, designem
- výrobky jsou nabízeny stejným způsobem, nedělá se rozdíl mezi zákazníky
Cílený marketing
- firma se nesnaží působit na všechny zákazníky, ale vybírá si skupiny, o kterých se domnívá, že působení bude účinnější (volí kulovnicový přístup)
- dále se člení na koncentrovaný a diferencovaný
Koncentrovaný
- firma se zaměří na jeden nebo na několik segmentů a vytváří pro ně společný marketingový mix
Diferencovaný
- firma vybere všechny významné segmenty a pro každý z nich vytvoří vlastní mix
Žádné komentáře:
Okomentovat