Výrobek
- jakýkoli hmotný statek, služba, myšlenka, uplatnění nějakého práva
- pokud jsou určeny ke směně na trhu a uspokojují nějaké lidské potřeby
- marketing chápe výrobek v širším smyslu než běžná praxe
- za výrobek se považuje vše, co může být na trhu směňováno a nabízeno jako objekt zájmu o uspokojení určité potřeby
Členění výrobku
podle vztahu výrobku ke spotřebě
- ke konečné spotřebě (spotřební zboží)
- výrobek určený pro další výrobu (kapitálové statky)
podle spotřeby se výrobky mohou členit na výrobky
- jednorázové spotřeby
- dlouhodobého užití
- Spotřební zboží
- lze rozdělit do tří skupin
1. Běžné zboží
2. Zvláštní zboží
3. Speciální zboží
- někdy je rozdělení jednoznačné, vyplývá z charakteru
- někdy záleží individuálně na vztahu spotřebitele, jeho potřebách, nákupním chování
Běžné zboží
- dá se dále rozdělit:
Zboží každodenní spotřeby
Impulzivní zboží
Mimořádné zboží
Zvláštní zboží
- výrobek většinou dlouhodobého užití s vyššími cenami, časově náročnější na rozhodování o nákupu
- zákazníci i opatřují hodně informací, pozorně srovnávají kvalitu, značku…
Speciální zboží
- zboží se zvláštním postavením na trh
- kupující je ochoten vynaložit úsilí (luxusní automobily, speciální elektronika…)
- kapitálové statky (produkty, které kupují jiné podniky k další výrobě)
- kapitál jsou investované hodnoty, které přinášejí další hodnoty (hodnoty, které investováním zvýší hodnoty)
- v podobě peněz, cenných papírů nebo kapitálových statků
- cenou kapitálu a zároveň výnosem s použití tohoto výrobního činitele je úrok, případně zisk
1. materiál a polotovary
2. investiční majetek (zařízení, stroje, výrobní linky)
Žádné komentáře:
Okomentovat