- Target costing – management cílových nákladů, určení ceny není výrobní náklady + zisk, nýbrž trhem akceptované prodejní ceny – zisk tj.
limitní výr. náklady = tržní cena – zisk
- z limitu výr. nákladů lze určit cílové náklady pro jednotlivé součásti výrobku ať vyráběné či nakupované a limitní náklady na procesy
- cílové náklady – jsou náklady dovolené trhem (ochotou zákazníků do dané výše platit)
- cenu výrobku určují funkční a následovně výrobní náklady tzn. kolik smí výrobek stát na místo co by měl výrobek stát
- jsou-li náklady cílové > náklady kalkulační = rozdíl představuje částku o kterou lze zvýšit předpokládaný zisk z výrobku
- jsou-li N cílové < N kalkulační = situace vyvolává impuls k zlepšovacím aktivitám, jehož důsledkem by mělo být odhalení a využití rezerv – snižování nákladů
2) Kaizen – cost
- japonský přístup k zlepšování aktivit nejenom na zlepšování jakosti, ale snižování nákladů
3) Outsourcing
- vyčleňování tech. činností z firmy, které mi jiná organizace zajistí levněji (hospodárněji)
4) Doublesourcing - omezování počtu dodavatelů – vybíráme dodavatele s nejlevnější cenou a dodavatele, který garantuje kvalitu
5) Zvyšování produktivity
- snažíme se o úplné využití výr. a lidských kapacit
- není výhodný 3 směnný provoz
- optimalizace výr. procesu(plynulá a rytmická výroba)
- analyzujeme „úzké“ profily (útvar logistiky)
- zvyšování produktivity
- odklon od shromažďování výroby – snažíme snižovat čas na přípravu a seřizování strojů
- zavádět pružnou automatizaci – CAM, CIM, CIE.
Článek podporuje:
plastové ohebné hadice pro chladící kapaliny
Žádné komentáře:
Okomentovat