-obraz prostředí ve vědomí člověka
1. počitky - odrážení jednotlivé vlastnosti předmětů a jevů, vnímání jedné informace
2. vjemy - odrážejí skutečnost v celcích, souhrn počitků
-receptor přijímá obraz prostředí, proměňuje obraz v nervové vzruchy, které vedou do centrálního nervstva a tím se vytváří obraz z vnějšího prostředí ve vědomí = smyslové požitky
-vnímání - syntetický proces, soubor počitků,
-1 podnět může zvyšovat činnost jiného receptoru
-fyziologicky je počitek výsledkem činnosti jednoho smyslového orgánu
-vjem je výsledkem činnosti několika smyslových orgánů
-analyzátor - receptor + nerv + partie mozku - nervový vzruch se zde mění v počitek
-receptory - chemoreceptory, mechanoreceptory, interreceprory, exteroreceptory
-mezi intenzitou počitku a sílou podnětu existuje určitý vztah:
podprahový podnět - příliš slabý na vyvolání počitku
prahový podnět - vyvolává ještě počitek
nadprahový podnět - příliš silný na počitek, doprovázen bolestí
-souvislost , snižování (zvyšování) různými podněty
-senzibilizace - zvyšování činnosti působením krátkodobých podnětů (sprcha, kofein)
druhy počitků:
a) statické - registrují polohu těla, receptor - střední ucho
b) kinetické - pohyb a plocha těla, receptor - svaly, klouby, šlachy
c) kožní - receptory v kůži, sliznici, podkožní vazivo, oční rohovka
-) teploty - tepla a chladu - chladová těliska víš než tepelná-lokální pocit horka - afektogení - zčervenání
-) taktilní - dotykové - nevíce - konečky prstů, jazyk, záda, ramena
-tlakové - deformace kůže
-vibrační - rytmické dráždění taktilních receptorů, vnímání řeči i hudby
-) bolesti ochranný význam, adaptace na bolest, extroverti větší schopnost, vrozené disproporce na adaptaci - cvik vůle, ostré (říznutí) či tupé (bolené hlavy)
d) čichové - vliv teploty, vlhkosti, denní doby (ráno a večer je to intenzivnější)
-pachy - vůně a zápachy
-rychlá adaptace a otupění
g) chuťové - 4 základní chutě
h) zrakové - vjěm elektromagnetických vln určitých délek
-receptory - sítnice - čb - tyčinky, B - čípky
-teplé barvy - červená, žlutá, oranžová - cholerici, sangvinici, tyto barvy zvyšují činnost vegetativního nervstva, tlaku, tepu
-studené barvy - modrá, zelená - flegmatici, melancholici, zklidňují, vyrovnávají stabilitu
-komplementární - míchané
-achromatopsie - barvoslepost
-daltonismus - snížená čivost červené barvy
i) sluchové - periodické (tóny), neperiodické (hřmoty), 16-10 000Hz, čisté (ladička) a složité (lidský hlas)
-nedoslýchavost, hluchota
j) hmatový - velikost a tvar předmětu
k) útrobní - činnost vnitřních orgánů
Druhy vjemů:
I. chuťový - sladkost, slanost, kyselost, hořkost
II. čichový - Hemingova stupnice
-vůně - kořenová, květinová, pryskyřicová, ovocná
-pachy - hnilobné, spálené
III. sluchový - výška, síla, barva
IV. barevný - 3 stupnice nervových buněk v čípku - vnímají světelné spektrum - podle toho jakou část zabírá ta určitá skupina buněk: červená (oranžová) - zelená - modrá(fialová)
-bílá - všechny 3 typy čípků jsou vystaveny odpovídající intenzitě světelné vlny; černá - absence podnětu
-3 základní barvy: žlutá (z+č) - kyanově červená (č+m) - kyanově modrá (m+z)
-doplňkové barvy - doplňkové dvojce: č + z (nedokážeme vnímat červenou a zároveň zelenou -daltonismus)
ž + m
černá + bílá
-fixujeme-li např. jistou dobu červený předmět a pohlédneme na šedou plochu vidíme zelenou barvu
-vzájemné působení barev:
-fixujeme-li nějakou barvu tak se postupně vlivem působení snižuje intenzita pro naše oko
-vnímání pomocí dopadu paprsku na barvu
-modrá - klid, propadnutí do hlubin
-fialová - neklid a nervozita
-červená - aktivita
-zelená - neutrální
-druhy vnímání:
1. vnímání tvaru
-krátkými po sobě následujícími pohledy postihujeme podstatnou strukturu obrazu, to co zasáhne žlutou skvrnu vnímáme nejostřeji; 4 oční pohyby za sekundu, to co vnímáme spojujeme s minimální zkušeností, když to znám vnímám rychleji
-zákony vnímání tvaru:
a) zákon vztahu figury a pozadí - schopnost je od sebe odlišit
b) zákon podobnosti - podobné prvky jsou považovány za stejné a jsou spojovány do jedné figury
c) zákon blízkosti - blízko ležící body u sebe máme tendenci spojovat do jedné figury
d) zákon hladkého průběhu - přerušované linie máme tendenci vidět nepřerušovaně
e) zákon uzavřenosti - orámované plochy vnímáme jako figury
f) zákon zkušenosti - i u absurdních tvarů jsme schopni spojovat známé prvky a neznámé zaměňovat za známé
-pointilisté - malíři v 19.století malující barevné plochy pomocí barevných teček, Cézané
-surrealisté - zproblematizovali skutečnost, aby tak osvobodili člověka od konvenčního vnímání pozadí a figur
2. vnímání prostoru a času
-vnímání prostoru je vrozené
-zkušenost ovlivňuje lokalizaci postavy v prostoru
-vnímání času je dáno pamětí, když si čas uvědomujeme, že vnímáme souvislost minulým a přítomným časem
-psychický přítomný čas - 6-12s stálé vědomí zážitku
3. vnímání pohybu a hloubky
-moment - 1/18s, 18 obrázků za s = pohyb (trhavý) / film je 24 obrázků jako pohyb /drogy prodlužují moment na 0,5s/
-optické klamy - příčiny - nejsou klamány naše představy, ale vnímání. I když o klamu víme, vnímáme ho a klam se nezmění
Žádné komentáře:
Okomentovat