-dříve součástí filosofie
-diferenciace v 2.pol.19.stol.
1. Psychofyzika
-první psychologové jsou fyzici
-měřili psychické jevy exaktními metodami
-zkoumali působení fyzikálních jevů na lidskou psychiku
-Wund - zkoumal jak se vytváří asociativní řetězec a jaký vliv mají různé látky na psychiku
-1879 - první psychologická laboratoř v Lipsku
2. Diferenciální psychika
-Stern - zkoumal rozdíly mezi jednotlivými lidmi = psychologie osobnosti
3. Tvarová psychologie
-lidé začali zkoumat člověka jako celek, jako organismus v určitém prostředí
4. Behaviorismus
-ztotožňuje duševno a vědomí s chováním, reakce na určité podněty
-behavioristé - chování je sled naučených odpovědí, vnitřní stavy do psychologie nepatří, protože nejdou objektivně zkoumat
-vznik 1913, USA
-hlavní představitel - John Broadus Watson
-navazuje na pragmatismus (dobro splývá s pravdou) a positivismus (pokouší se nalézt jednotu mezi myšlením a reálným fakty)
-experimentoval se zvířaty a sledoval jejich chování
-kritizuje psychologii jako vědu na základě introspekce - je moc subjektivní; podle něj by měla být založena na tom co a jak člověk činí v určité situace co nejobjektivněji
-maximální objektivnost - 100% zkoumání jednoznačného jevu - to co není popsatelné je nesmysl dál zkoumat (I.P.Pavlov - reakce organismu na podnět) - objektivní popsání psychických jevů
-osobnost je systém zvyků - př. u dítěte podmiňovaným ovlivněním vytvoříme jakéhokoliv jedince
-pozorovatelné jsou jen reakce svalů a žláz, ale né duševní aktivita - analytická jednotka je reflexe (člověk je systém reflexů)
-B.F.Skinner - neobehaviorista
-experimentální výzkum učení
-naše chování má dvě vrstvy: 1. reaktivní - reakce na podnět - využíváme v učení tím, že se učíme poznatky podmiňování
2. aktivní chování - člověk příjme vůlí poznatek
5. Kognitivní psychologie
= poznávací
-80.léta USA
-děje uvnitř organismu
-chování (jednání)- vnější projev vnitřních psychických jevů
-člověk - pasivní jedinec zpracovávající informace a reakce na ně + aktivně je poznává (- myšlení v jednání člověka)
-Wessels
6. Pychoanalýza
-konec 19.stol.
-ovlivňuje hodně věd
-psychoterapeutická metoda, vědecká disciplína
-hlavní představitel - Sigmund Freud (1920) - vídeňský lékař a neurolog
-pozoruje vědomí a nevědomí - 2 hypotézy:
1. Princip psychické determinovanosti - zážitky z dětství, výchovy
2. Prioritní význam nevědomých procesů - sny
I. ono - naše nevědomí (=id)
-vrozené, zděděné, vlastní
-pudy - agresivní a sexuální povahy
-charakter - chaotický, iracionální
-chce být uspokojované
-důsledky uspokojování nebere na vědomí - chce se prostě uspokojovat
-cíl - libost a zamezení nelibosti
-základ -slast
II. já (=ego) - zprostředkovatel mezi ono a nadjá
-organizuje pudy v konfrontaci s vnějším světem s ohledem na realitu
III. nadjá (=superego) - posuzuje a hodnotí aktivity já
-pokud nevyhovím jeho požadavkům - sebeobvinění - obranné mechanismy:
a) metoda potlačování - pokud nejsou pudy uspokojeny, jsou potlačeny - konflikt ono x já - projevení (agrese apod.), pud je blokován
b) metoda vytváření reakcí - silný příkaz superega, vytvoření proti reakce (něžnost k tomu koho nenávidíme)
c) metoda projekce - jestliže prožívám negativní emoce vytvořím si protimechanismus a přenáším to na ostatní (odmítnutí přání a pocity jsou podsouvány jiné osobě)
d) metoda identifikace - bojím se nějakého zla od druhé osoby, bráním se, že se s ní ztotožním a paralyzuji tento strach - identifikuji se se zlem (redukce vlastního napětí) - učíme se tím přijmout ve společnosti sociální role (identifikujeme se)
e) metoda konverze - přenesení psychického konfliktu na motorické nebo senzibilní receptory (např. ochrnutí - receptory bolesti); přenesení psychického problému na fyzický
f) metoda introjekce - zniternění, člověk pomocí fantazie si uvolní napětí - otupí napětí
g) metoda izolace - od záporného co ve mě vyvolává napětí i posttraumatické situace
h) metoda regrese - člověk se chová jako jedinec nižšího řádu
i) metoda sublimace - psychické napětí nahradím např. intelektuální činností
-dílo - Výklad snů - ve snech se projevují potlačované pudy
7. Analytická psychologie
-Carl Gustav Jung (1875- 1961) - švýcarský psycholog a žák Freuda, ale kritizoval ho - jeho pojetí libida
-libido - sexuální i duševní
-člověk - vědomí (já) a nevědomí - potlačené, zapomenuté myšlenky + komplexy (lišíme se jimi) - každý je jinak zvládáme, vážou se na ně individuální emoce - snaha je zrušit - cíl je autentické já - vyrovnání protikladných komplexů a sám se sebou
-kolektivní podvědomí - kolektivní archetypy - vznik v průběhu biologického a historického vývoje společnosti, určují chování jedince od narození; zkušenosti lidstva s klíčovými životními situacemi a objekty - smrt, zrození, Bůh, matka; pomocí snů a fantazie pronikají do našeho vědomí - obsaženy v pohádkách , bájích apod. - setkávání od narození a formace našeho charakteru
-archetyp - vrozený, vyvolává silné emoce - anima - každý muž má v sobě archetyp ženy - zbytek života se s tím vyrovnává
animus - opak
-lidské typy: 1. extroverti - subjekt otevřen okolí
2. introverti - subjekt uzavřen okolí
Alfred Adler (1870 - 1937)
-Freudův žák
-nahradil freudovskou sexuální determinantu pudem k moci, který je podstatou pocitů méněcennosti a kompenzace těchto pocitů
-člověka pochopíme podle jeho cílů, člověk má touhu po uplatnění
-cíle jsou vědomé i nevědomé - stanovení tendence cítit nad druhými převahu, snaha o dokonalost, problém, že velké cíle vyvolávají pocity méněcennosti (snažíme se je kompenzovat vyvožením životního stylu - ten si vytváříme od 4 let což ovlivňuje výchova prostředí atd.)
Erich Fromm
-člověk je izolovaný - přizpůsobuje se společnosti - vznik orientace lidí:
a) neproduktivní orientace - vytvářím si takové cíle, že nejsem schopen je realizovat (- disproporce)
b) vykořisťovatelská orientace - egoismus, ostatní lidi vnímám jako prostředek dosáhnutí svého cíle
c) tržní orientace - rozvíjím své vlastnosti, které jsou ekonomicky využitelné
d) křečkovitá orientace - obklopuji se věcmi, abych se cítil bezpečně
e) produktivní orientace - člověk je kreativní, harmonicky využívá své schopnosti a talent v interakci k okolí
8. Humanistický psychologie
-vznik v USA 60. léta
-zkoumá jak člověk vnímá sám sebe, jak o sobě uvažuje, jak prožívá všechno, co se kolem něj děje
-vývoj člověka je podněcován snahou o seberealizaci - nezávislost, sebeuspokojení, smysluplnost života
-akce + reakce
-reakce proti Behaviorismus - opak
-A.H.Maslow
-vznik pod vlivem existencionalismu
-člověka vidí v komplexu - člověk je víc než jen sumou reflexů
-člověk existuje v lidském prostředí - zkoumání interakcí mezi lidmi; máme vědomé i nevědomé procesy; disponujeme možností volby - účastníci vlastní zkušenosti; volby překročit hranice dané přírodou (vlastní úsilí); člověk je činný a tvořivý
Psychologické metody
1. introspektivní popis
-zkoumá niterné pocity, halucinace, sny, behaviorismus - projev psychiky jako individua či skupiny - posuzování jednoho jevu
-introspekce - pozorování sebe
2. extrospekce - pozorování okolí
-okamžitá - laboratoř
-zprostředkovaná - dotazník
-možné zdroje omylů při extrospekci - při výběru toho co považujeme za základní; haloefekt - máme tendenci přizpůsobovat názor pod vlivem určité informace; předběžná informace - víme o minulosti; tendence k projekci vlastních zvláště neuvědomělých a nepříznivých přání, sklonů, defektů
Emotivita
-psychická vlastnost určující jak rychle vstřebáváme citové projevy, jaká je jejich délka a hloubka
-doprovázeny mimikou + fyzický projev
-emoce - základní vlastnosti citů - libost a nelibost
-city - duševní jevy, které nelze naučit, jsou spontánní, nejsou duševně izolovány - probíhají současně jiné vjemy, jsou spojeny s nějakou myšlenkou, předmětem
-citový život - vývoj, malé dítě - nerozlišené vzrušení
-city jsou spojeny s tělesnými funkcemi (hlad - nemám moc dobrou náladu)
-psychická regulace citů - biologicky účelné chování, musíme ovládat své záporné i kladné city, do určité míry - vymknutí (drzost, nadávání)
-změny - příznakem většiny duševních jevů
city - podle úrovně - nižší - souvisí s uspokojováním biologických potřeb
-vyšší - jsou podmíněny sociálně
a) morální - formy hodnotnosti a naopak nepřípustnosti určitého jednání z hlediska zájmů
společnosti a společenských pravidel jednání (chování) - přátelství, láska k vlasti, pocit odpovědnosti
b) estetické - provázejí prožívání něčeho krásného, v nejtypičtější formě při vnímání uměleckých děl; zdrojem je vše co nás obklopuje, pokud to odpovídá našim požadavkům na krásu.
c) intelektuální - vznikají při odhalování různých záhad, získávání různých poznatků; máme radost z vyřečení nějakého problému, pocit uspokojení z dobře vykonané práce
-podle průběhu - nálady - slabé, více méně trvalé emocionální stavy, které dodávají všem zážitkům určité zabarvení;
ovlivňujícím faktorem může být jakákoli událost - tj. rozhovor, úspěch či neúspěch
-afekty - silné bouřlivě probíhající city, poměrně krátkodobé; může to být vztek, zděšení, nadšení,
zoufalství
-vášně - silné, pevné a hluboké city, které se zmocňují celého člověka, ovládají jeho myšlení a činnost; vášně mohou člověka ničit (alkohol, karty, hrací automaty) ale i ho zušlechťovat
-citové stavy - pocity - hlad, žízeň, bolest; souvisejí se stavem těla
-city - žárlivost, smutek, radost, úzkost; stavy související s vnímáním a představivostí, delší trvání
-afekty - hněv, vztek, smích, pláč bez příčiny; rychle vznikající a zanikající, miminka, silná gestikulace
-vnější projevy - nálady - závisí na temperamentu, delší trvání
-poruchy - emoční labilita - střídání nálad - porucha vnitřního útlumu
-afektivní inkontinuita - neudržení pocitů
-chorobná otupělost - citově intensivní
-patetický afekt - bouřlivá citová reakce - základem vědomí, bouřlivé projevy, automatické neúčelné vědomí
-chorobné nálady - manická - bouřlivá radost
-euforická - netypická
-familiérní - moc přátelská
-mrznoucí - dlouhodobá mrzutost
-fobie - strach z uzavřených prostor (klaustrofóbie), tmavýcg prostor, z výšek pocit nutkavého jednání
Žádné komentáře:
Okomentovat