-         jaký bude rozsah a struktura budoucích investic do jednotlivých str. pod. jednotek
pro každou str. pod. jednotku lze vybrat jednu ze 4 strategií
~        Budovat – záměrem je zvyšovat podíl na trhu; pro Otazníky s cílem přemístit je do Hvězd. Vynaložení značných financí při nemalém riziku (využití zdrojů z části zisku Krav).
~        Udržovat – záměrem je udržet produkt se stávajícím podílem na trhu; pro Krávy (silné)–do budoucna.
~        Sklízet – krátkodobě zvýšit příjem z produkce produktu; produkt se snažíme „vyždímat“ v max. možné míře bez ohledu na jeho perspektivu; pro slabé Krávy či Otazníky nebo Psy (Hvězdy při útocích konkurence).
~        Zbavovat se – příznačné opouštění trhu; pro Psy či Otazníky (i Krávy – vyřazení z PM)
MODEL  GE
Složitější, zvažuje více kritérií ,atraktivnost trhu  a konkurenční pozici
Postup při aplikaci modelu:
~        Výběr komponent určujících atraktivitu trhu a konkur. pozici.
~        Stanovení škály pro komponenty obou faktorů (velmi slabý, slabý, průměrný, silný, velmi silný).
~        Přidělení váhy každé z komponent -> charakterizuje relativní význam příslušné komponenty.
~        Výpočet celkové míry atraktivnosti trhu a konk. pozice – součet součinů ocenění a vah všech komponentů.
~        Umístění dané podn. aktivity do matice GE.
Atraktivnost trhu může záviset:
Ø      Velikost trhu
Ø      Roční tempo růstu
Ø      Rentabilita podnikání
Ø      Charakter konkurence
Ø      Citlivost vůči ek. Výkyvům
Ø      Charakter technologického rozvoje
Ø      Legislativní a pol. Podmínky
Celková konkurenční pozice může být závislá:
Ø      Podíl podniku na trhu nebo celkovém trhu
Ø      Roční tempo růstu tržeb
Ø      Efektivnost produkce, kvalita, náklady, finance, distribuce
Ø      Úroveň managementu
Ø      Technik. Možnosti podniku
 
Žádné komentáře:
Okomentovat