- = jak dlouho se výrobek na trhu za přijatelných podmínek udrží
      - 0 – prenatální období – výzkum a vývoj
      - 1 – uvedení na trh – klíčová fáze – bez zisku (S1)
      - 2 – růst – výrobek je známý, prodej roste (S2)
      - 3 – zralost – ke konci dochází k saturaci (nasycení) (S3)
      - 4 – nasycení – prodej stagnuje a lehce klesá (S4)
      - 5 – pokles prodeje – strnulý nebo pozvolný
      - S1-S4 = strategie odvozené ze živ. cyklu
      - S1 – pionýrská strategie (velká firma, zázemí), S2 – „nastupovat do vlaku za jízdy“ (krátkodobé), S3 – strategie segmentace (diferenciace poptávky), S4 – „me too“ (kopírování – typické pro celé ekonomiky)
   - modifikace živ. cyklu: pravidelný zvon, nestárnoucí, neúplný, zkrácený, vzkříšený
Podmínky hodnocení výrobku:
   - podnikatel by si měl hlídat prodej výrobků, hodnotit jej
   - potřebuje informace, jak si výrobek vede – neskončit prodejem
   - kritéria pro hodnocení pozice výrobku na trhu: prodej (růst, pokles, tempo růstu), zisk, růst trhu, podíl na trhu, …
- klasifikace výrobku:
   - leaders – v dané době přinášení nej. zisky
   - tahouni – mají výhodný zisk, ale spíše táhnou prodej
   - taktické – nejsou ziskově výhodné, ale jsou jiné důvody
   - lákadla – atraktivní prvek, který přitahuje pozornost
   - na startu – ve správný čas vstoupit na trh
   - se ztrátou rychlosti – výrobky na konci živ. cyklu - ? zda stáhnout
 
Žádné komentáře:
Okomentovat