Význam a specifika int. mark.:
   - dnes polovina světového obchodu
   - akcelerátor hosp. růstu
   - rozdílnost prostředí
Faktory a etapy rozvoje int. mark.:
   - období úsp. 30ti let (1945-75) – zřizování zahr. filiálek
   - období 2 ropných šoků (1979/80, 1983/84) – destab. sv. hosp. -> rozvoj int.
   - 90. léta – vznik EU, transformace na tržní ekon.
Způsoby realizace a orientace na int. akt.:
   - kaskádový způsob (dosud převládá) nebo najednou
   - postup: exploratorni průzkum trhu, selekce oblastí, def. způsob vstupu, def. nabídky, def. obch. politiky
   - globální přístup – nová koncepce
   - model EPRG – 4 orientace: etnocentrický (národní trh), polycentrický (nenárodní trh), regiocentrický (v rámci regionu), geocentrická (kompromis)
Int. prostředí a jeho složky:
   - ekonomické – možnosti exportu
   - politicko-právní – postoj k zahr. inv., polit. stab., byrokracie, administrativa, index polit. rizika
   - kulturní – soc. kulturní struktury, jazyk (komunikace), mezilidské vztahy
Znalost trhu a mark. výzkumu:
   - potřeba vědět: reálnost a integrovatelnost do pol. aktivity podniku, potenciál, atraktivita trhu, sociokulturní rozdíly, rozhodnout o taktice, zhodnotit segmenty, odhalit konkurenty, sestavit adekvátní mark. mix, …
   - vhodné: všeobecný a explorační průzkum, deskriptivní průzkum, testy
Selekce zahr. trhů:
   - k selekci až po segmentaci
   - výběr trhu: analýza pravděpodobnosti, předběžný výběr; hrubá analýza a mezivýběr; jemná analýza a konečný výběr
   - selekci nelze provést bez: analýzi zahr. trhů, konkurence, zhodnocení vlastní kompetence a disp. zdr.
   - faktory rozhodování: potenciál, dostupnost, citlivost a stabilita trhu
   - …… (je toho spousta) ……
Proces intern. a způsoby vstupu na zahr. trh:
   - při výrobě v tuzemsku: nepřímí a přímí export
   - licence (know-how), frančízing
   - smlouvy o managementu, výhradní vlastnictví
   - stádia int. rozvoje: sporadická zahr. akt., pravidelná zahr. akt., multinacionalizace, mondializace
 
Žádné komentáře:
Okomentovat