- faktory vnější a vnitřní
Vnější faktory rozhod. o cenách:
   - celk. hosp. situace (vnější rámec chování subj. – HDP, inflace, …)
   - hosp. politika státu a legislativa (stát většinou zasahuje – regulované ceny, dotace, DPH)
   - typ trhu a konkurence:
      - čím víc prodávajících, tím menší možnost rozhodovat o ceně
      - trh velmi konkurenční – velký počet prodávajících, žádný nerozhoduje
      - trh monopolní – 1 prodávající – ceny jak chce
      - trh oligopolní – dominuje několik velkých, malé podniky malého významu, 3 cesty jak na tento trh (cenový smír, cenová válka, cenová dohoda – OPEC)
      - monopolistická konkurence – monopolista na urč. části trhu – např. auta
   - pružnost poptávky: Edipi = (delta Di/Pi) : (delta Pi/Pi)
      - čím intenzivnější je reakce poptávky na změnu ceny, tím je výrobek elastičtější
Vnitřní faktory rozhod. o cenách:
   - náklady
   - kapacita výroby – pružná poptávka a větší nevyužitá kapacita stimuluje ke snížení ceny
   - výrobek – charakter (četnost, obvyklost -> snížení ceny a naopak), životní fáze (při uvedení vyšší ceny, cena kopíruje životní cyklus)
   - M strategie – cíle – krátkodobé: přežití firmy, maximalizace (zisku, prodeje, růstu prodeje)
Metody tvorby cen:
   - cenový faktor (konkurence nebo náklady nebo poptávka nebo kombinace) -> cena -> doladit dle ost. faktorů
   - psych. určení opt. ceny - ? maximum pro koupení, ? spodní mez pro udržení kvality
   - poté propočíst zisk -> zpětná kalkulace
Distribuce:
Pojem a fce distribuce:
- účelem je realizovat spojení cesty mezí výrobcem a spotř. – efektivně, účinně
- zákl. funkce:
   - doprava – překonání místního nesouladu mezi výrobou a spotřebou
   - tvorba sort. – jeho přeměna z výrobního na obchodní
   - transformace množství – vyrábí se velké mn., část ke spotřebě
   - skladování – překonání časového nesouladu
   - kontaktování – s výrobou, spotřebitelem
   - informování – spotř. o firmě, výrobcích, …
 
Žádné komentáře:
Okomentovat