- záměrné, systematické pozorování smyslově vnímatelných skutečností
   + objektivnost
   - pouze smyslově vnímatelné, interpretace nemusí být přesná
   + pozorovaný neví, že je pozorován
   - přímé (existuje pozorovatel) x neprímé (záznamová tech.)
   - zúčastněné x nezúčastněné (pozorovatel se nezapojuje do děje)
   - v obchodu jsou aktraktivní x neatraktivní místa -> merchendising
   - dle obsahu – událostí, časové, frekvenční test
Experimenty (3. technika sběru):
   - laboratorní, přirozené (na vymezeném úseku)
   - v obou případech je to v umělém prostředí v umělých podmínkých
Motivační (kvalitativní) výzkum (4. technika sběru):
   - má odhalit motivy, příčiny chování
   - Herzogová, Dichter
   - Navazuje na Freuda (9/10 pohnutek je ukryto)
   - neptá se přímo, používají se finty
Metody kvalitativního výzkumu:
   - Psychologická explorace – od klasického se liší: tazatelem (psycholog), dotazníkem (hrubý scénář), časem (může být i více jak hodina), počtem respondentů (desítky osob)
   - Focus group – ve skupinkách 6-12 osob, přítomen moderátor, výsledek je kolektivní názor, podmínky: homogenní skupina bez dominantní osoby, vybraná dle určitých zásad, minimálně 4x s 2 různými moderátory na stejné téma
   - Asociativní techniky: respondent je v časové tísní -> musí asociovat; nebo tvarové (tachistoskop); nevýhodou je závislost na fyz. stavu respondenta
   - Dokončovací úkoly – věty nebo příběhu
   - Expresivní techniky – resp. kreslí ideální výrobek, …
   - () Szondi test – úchylné osoby a jejich výber, …
   - () Rohrschachův test – 12 kartiček se skvrnami - asociace
Expertní metody:
   - konfrontace výsledků jiných metod s názory skupiny odborníků
   - singulární expertýzy – písemné, individuální posouzení problémů
   - skupinové diskuze – odborníci – formy:
      - brainstorming (s moderátorem, každý musí hned projevit svůj názor)
      - advocatus diaboli (moderátor hraje roli ďáblova advokáta)
      - delphi (písemné, vícekolové dotazování) – cílem je sbližování názorů
   - je dobré metody kombinovat
 
Žádné komentáře:
Okomentovat