-         hodnocení ekonomických a mimoekonomických efektů
-         Důležité je iniciovat, aktivně vyhledávat a vyhodnocovat náměty na nové produkty.
Zdroje námětů na nové produkty:
·        zákazníci: jejich potřeby a přání, stížnosti a připomínky;
·        zaměstnanci podniku: výzkumně vývojoví pracovníci, technologové;
·        analýzy konkurenčních podniků: jejich činností, produktů, nástrojů a metod;
·        distribuční mezičlánky: zprostředkovatelé – velkoobchodníci, maloobchodníci, obch. zástupci;
·        odborné publikace;
·        výzkumné a vzdělávací instituce (VŠ, výzkumné ústavy), výstavy a veletrhy;
·        odborné konference a semináře.
~        Velkou úlohu má mtg výzkum – metody a postupy a analýzy
Vyhodnocování námětů na nové produkty
Při vyhodnocování se náměty porovnávají se strateg. a taktic. záměry podniku, s přijatými mtg strategiemi.
Je třeba též odpovědně a kvalifikovaně zkoumat možnosti zdrojového zajištění tvorby inovace produktu.
Volba konkrétních hledisek posuzování námětů (prod. idejí) je závislá na povaze daného námětu a stupni konkretizace, např.:
-   porovnání námětu na inovaci produktu s cíli, strategiemi a zdroji podniku: nekompatibilita se zvolenými strategiemi nemusí znamenat neperspektivní nápad.
-   stupeň novosti inovace produktu, jeho možný vliv na sortiment produktů.
-   náročnost tvorby inovace na zdroje, možnosti zajištění mater. i nemater. zdrojů (finanční X personální).
-   rozsah trhu pro nový produkt a tempa jeho růstu, reakce konkurence.
-   předpokládaná rentabilita produktu, doba návratnosti vložených prostředků.
-   náročnost na konstrukci, technologii a organizaci nové výroby, techn. proveditelnost produktu.
-   vliv nového produktu na image podniku, jeho goodwill.
-   ekologické efekty a další mimoekon. efekty nového produktu.
-   vliv na distribuční systém, náročnost na servisní zabezpečení.
-   právní podmínky (zákony, normy).
Hodnocení se prolíná všemi etapami procesu tvorby nového produktu.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat