(principy klasické teorie managementu / evropské školy, americké školy/; behavioristická teorie managementu; systémové teorie managementu; soudobé teorie managementu)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Principy klasické teorie managementu
Klasická teorie managementu se soustředí výhradně na výrobní činnosti, které považuje za jediné místo spotřeby nákladů a také vzniku přínosů pro organizaci.
Představitelé se zaměřili na hledání podmínek pro zvyšování produktivity práce ve dvou hlavních oblastech:
§         uplatnění pravidel efektivní organizace práce = evropská škola
§         racionálního využívání pracovních prostředků pracovní silou
Klasická teorie managementu vycházela při formulaci svých závěrů z apriorních předpokladů, že lidé:
-          pracují neradi a pouze proto, že musejí
-          dávají přednost tomu, být přesně řízení, a nemají zájem převzít osobní zodpovědnost za dosahované pracovní výsledky
-          jsou daleko více zainteresování finanční odměnou než kvalitou svých pracovních výsledků
Evropská škola
-          vůdčím představitelem Henri Fayol
-          označována jako organizační teorie
4 základní manažerské aktivity
§         plánování
§         organizování
§         vedení
§         kontrola
14 základních principů managementu
1.        dělba práce = pracovní specializace jednotlivce je podmínkou jeho vyšší pracovní výkonnosti
2.        autorita = právo manažera vydávat příkazy podřízeným a vyžadovat jejich přesné a včasné plnění
3.        disciplína = respektování organizačních pravidel všemi pracovníky organizace
4.        jedno přikazovací místo = každý pracovník je přímo podřízen pouze jedinému nadřízenému
5.        jednota vedení = úsilí manažerů musí být vedeno myšlenkou dosažení cílů organizace; orientaci vymezuje nejvýše postavený manažer v organizaci
6.        subordinace zájmů = individuální zájmy pracovníka musejí být plnění úkolů podřízeny vyšším zájmům
7.        odměna = pracovník musí vědět jak bude za výkon svých povinností odměňován a jaké podmínky jsou s odměnou spojeny
8.        centralizace = rozhodovací pravomoci managementu musí být v zájmu účelné koordinace činností v organizaci soustředěny do jednoho místa
9.        hierarchie v řízení = jednoznačně vymezeno, kdo je komu podřízen / nadřízen
10.     pořádek = vše potřebné pro výkon činností musí být na určeném místě a včas k dispozici
11.     rovnost = stejná příležitost pro každého pracovníka dosáhnout úspěchu díky výsledkům úsilí
12.     stabilita programu = změny ve vedení nesmějí vyvolat změny ve strategické orientaci činností
13.     iniciativa = zdrojem úspěchu jednotlivce i organizace je aktivní samostatný přístup pracovníka k plnění uložených úkolů
14.     pocit sounáležitosti = jeden za všechny, všichni za jednoho
 
Žádné komentáře:
Okomentovat