Podnik.subjekt je organizace, organizace je sdružení lidí, kteří spojili své síly a prostředky v zájmu dosažení určitého cíle. Cílem každého podnik. subjektu je vytvoření zisku - kromě finančních cílů má subjekt i cíle komerční - získat podíl na trhu, nebo požadovaný objem portfolia a pod.,
Cíle by měli :    - stimulovat a motivovat pracovníky
                        - být pracovníky akceptovatelné
                        - být realistické
                        - být měřitelné a kontrolovatelné
Cíle organizace jsou tedy v jejím okolí. Existence organizace je podmíněna její interakcí s okolím. Okolí je nejen místem, kam organizace směřuje své cíle, ale i místem, kde najít vhodné prostředky pro obnovu, doplňování a rozšiřování vnitřních zdrojů organizace.
Vliv složek okolí na vnitřní prostředí podnikatelského subjektu :
            Vnitřní zdroje organizace jsou ovlivňovány faktory tvořícími součást některé ze složek :
            - ekonomická, ovlivňuje hospodářské podmínky
                        ekon.okolí : HNP, disponib.kapitál, úrokové míry, aktivní či pasivní saldo zahr.obchodu...
           
            - politická, je zdrojem legislativních předpisů a omezení
                        politické okolí : dane, cla, podpory v podnikání, rozvoj zaměstnanosti, předpisy pro podnikání
                       
            - sociální, charakterizuje styl života společnosti
                        sociální okolí : styl života a zvyky obyvatel (morálka), demografické složení obyvatel, formy bydlení, příjmy a míra spořivosti obyvatel...
            - přírodní, omezené zdroje a pod.,
                        přírodní okolí : podnebí a klimatické podmínky, krajina a dostupnost zdrojů...
            - technická, možnost uplatnit technologie při realizaci podnik. činností
                        technické a technologické okolí : infrastruktura dopravy, energetiky, telekomunikací..., úroveň výrobních zařízení a stav rozvoje vědy a techniky
            - konkurence, ostatní organizace
                        konkurenční okolí : počet, velikost a obchodní působení organ. se stejnými podnikatel. cíli
           
V prostředí, ve kterém složky vznikají, jsou příležitostmi a hrozbami při realizaci podnik. záměrů (cílů), které nejsou organizací ovlivnitelné, org. však musí na ně včas reagovat, pro možnou ztrátu příležitosti či ohrožení její činnosti hrozbami.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat